بررسی ویژگیهای مشترک شعر سبک هندی و مینیاتور مکتب اصفهان | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 6, Volume 4, Issue 3 - Serial Number 9, 1395, Pages 81-108 PDF (812.76 K) | ||
| Authors | ||
| عاطفه نیکخو* 1; فرانک جهانگرد2; ملیحه قاسمی3 | ||
| 1دانشگاه هرمزگان | ||
| 2پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
| 3کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی | ||
| Abstract | ||
| هنر، به مثابه روح زمانه و بازتاب نگاه خاص هنرمند به پیرامون خود، زبان وطرز بیان خاصی برای انعکاس دیدگاه خود دارد. ظهور هنرهای گوناگون با ساختاری مشترک در هر عصر، بازتاب نگاه و اندیشه ذهنی ساختاری مشابهی میان آفرینندگان و هنرمندان آن است. گرچه بن مایه هر کدام از هنرها از ادبیات تا موسیقی عناصر مجزا و خاصی برای ارائه می طلبد؛ گاه در میان هنرهای گوناگون یک دوره اجتماعی، میتوان ساختار و سبک مشابه و مشترکی مشاهده کرد. یکی از دوره های مهم و تاثیرگذار هنر ایران یعنی عصر صفوی )قرن 11 هجری، قمری( محمل مناسبی برای بروز شباهت های ساختاری میان دو هنر این دوره یعنی شعر )معروف به سبک هندی( و مینیاتور آن )مکتب اصفهان( فراهم آورده است؛ تا آنجا که می توان شباهت سبکی یکسان و غیرقابل انکاری را میان دو هنر یاد شده قائل شد. بر این اساس در مقاله حاضر، با تکیه بر ادبیات و ویژگی های سبک شناسانه شعر سبک هندی به مقایسه آن با مینیاتور همان دوره پرداخته شده است. پس از بررسی ویژگیهای موردنظر و انطباق آن با وجوه زیرساختی در مینیاتور،در نهایت به نظام مندی مشترکی میان دو هنر دست یافتیم. غلبه مضمون بر موضوع دربرابر خط بر رنگ و غلبه محور جانشینی از جمله موارد مشابه ساختاری میان دو هنر مورد نظر است که به آن پرداخته شده است. | ||
| Keywords | ||
| سده یازدهم; شعر سبک هندی; مینیاتور مکتب اصفهان; هنر | ||
|
Statistics Article View: 239 PDF Download: 121 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,394,647 |
| PDF Download | 17,534,991 |