بررسی وجوه روایی در داستانهای حماسی زبانبنیاد و مصور براساس «نظریه میک بال» | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 11, Volume 2, Issue 1 - Serial Number 3, 1393, Pages 221-247 PDF (237.69 K) | ||
| Authors | ||
| محسن محمدی فشارکی1; فضلالله خدادادی* 2; شیرین عاشورلو2 | ||
| 1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| Abstract | ||
| حماسه از قدیم ترین انواع ادبی است که صورت داستان دارد، زیرا همانند داستان دارای آغاز، میانه و پایان است. حماسه از یک سو زادۀ اسطوره است و از سوی دیگر داستان و رمان را در درون خود جای داده است. این مقاله به شناخت بهتر بخشی از ادبیات حماسی گذشتۀ فارسی که در متون حماسی بازتاب یافته و از ویژگی روایی و سادگی بیان برخوردار است، می پردازد، هدف این نوشتار تشریح ساختار روایی حماسۀ مصور (پرده خوانی) و حماسۀ زبان بنیاد (داستان رستم و اسفندیار) با تکیه بر «نظریۀ میک بال» است. چون هدف این مقاله بیشتر نشان دادن ویژگی های متن روایی در قالب ادبی حماسه است، به همین دلیل داستان «رستم و اسفندیار» انتخاب شد، سپس با در نظر گرفتن ویژگی های متن روایی براساس نظریۀ میک بال، توجه فردوسی به عناصر داستان نویسی و ساختار متن روایی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش نشان می دهد که داستان حماسی (اعم از مصور و زبان بنیاد) نیز مانند دیگر انواع داستان های زبان بنیاد دارای خط سیر داستان (شروع، حرکت داستان به سمت اوج، اوج، گره گشایی و نتیجۀ نهایی) است. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: روایت; حماسه; متن روایی; رستم و اسفندیار; مارک کرامر; میک بال | ||
|
Statistics Article View: 192 PDF Download: 76 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,792 |
| PDF Download | 17,556,852 |