بررسی تطبیقی صدای زن در نمایشنامه تاجر ونیزی از و. شکسپیر و اشعار جلیل صفربیگی (با توجه به نظریههای ا. گرین بلات،آ. سین فیلد و پیر ماشری) | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 5, Volume 1, Issue 2, 1392, Pages 53-69 PDF (195.16 K) | ||
| Authors | ||
| سجاد قیطاسی* 1; فاضل اسدی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور ایلام، ایلام، ایران | ||
| 2دانشیار گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| کار ادبی محل مناسبی برای حضور نیروهای فرهنگی است. در برخی از متون ادبی استانداردهای حاکم به چالش کشیده می شوند و در برخی دیگر باز تولید می شوند. نظریه ناخودآگاه متن (the text’s unconscious)از پیر ماشری (Macherey Pierre) و نظریه گسست (fault line) از آلن سین فیلد (Alen Sinfield) نشان می دهند که چگونه کار ادبی، گفتمان (discourse) غالب را به چالش می کشد. زنان مختلفی در نمایشنامه های شکسپیر (William Shakespeare) به تصویر کشیده می شوند. حضور برخی از آنان تناقض/ گسست درون ایدئولوژی مردسالار (patriarchal ideology) را آشکار می کند که در نهایت به بحران در گفتمان غالب می انجامد. از طرف دیگر، نظریه گردش نیروهای اجتماعی (circulation of social energies) از استفان گرین بلات (Stephen Greenblott) بیانگر آن قسمت از کار ادبی است که در آن گفتمان رایج مدام باز تولید می شود. در اشعار جلیل صفر بیگی، با آنکه شرایط سیاسی– اجتماعی جامعه ایلام به نفع زن تغییر کرده است، ایدئولوژی مردسالار که قرن ها پیش به دست مردان ساخته شد، باز تولید می شود. نوشتار حاضر، تحقیقی است پیرامون به چالش کشیده شدن و باز تولید نیروهای فرهنگی ( ایدئولوژی مردسالار) در کارهای ادبی. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: گسست; ناخودآگاه متن; گردش نیروهای اجتماعی; جلیل صفر بیگی; ویلیام شکسپیر | ||
|
Statistics Article View: 180 PDF Download: 70 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,454,659 |
| PDF Download | 17,557,943 |