تأثیرپذیری جریانهای شعر «موج نو» و «حجمگرا» در ایران از سوررئالیسم فرانسه | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 8, Volume 2, Issue 2 - Serial Number 4, 1393, Pages 129-162 PDF (309.84 K) | ||
| Author | ||
| رضا قنبری عبدالملکی* | ||
| استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه دامغان، سمنان، ایران | ||
| Abstract | ||
| سوررئالیسم از جمله مکتبهای غربی است که بر شعر معاصر ایران، تأثیر فراوان نهاده است. جریانهای «موج نو» و «حجمگرا»، بیش از سایر جریانهای شعر معاصر از این مکتب تأثیر پذیرفتهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سوررئالیسم بر جریانهای شعری موج نو و حجمگرا در ایران است. این مقاله میکوشد اثبات کند که این جریانها از نظر تصویر، زبان، موسیقی و تفکر، کاملاً تحت تأثیر مکتب سوررئالیسم بودهاند. نگارنده در ابتدای این مقاله، نگاهی مختصر به جنبش سوررئالیسم و اصول این مکتب ادبی داشته، سپس به جریانهای شعری موج نو و حجم و نیز اصول مطرحشده در آنها پرداخته است. در بحث اصلی مقاله، به ویژگیهای مشترک شعر حجم و سوررئالیسم، از نظر تصویر، زبان، موسیقی و تفکر فردگرایی توجه شده است. در این مقاله اثبات شده است که ویژگیهای تصویری، زبانی و موسیقایی شعر حجم تماماً در اشعار سوررئالیستی مشاهده میشود که عبارتاند از: کشف روابط و مناسبات جدید و تجریدی میان اشیا، ایجاد تصاویر پارادوکسی و متناقضنما، استفاده از زبان پیچیده و مبهم، آشناییزدایی و هنجارگریزی نحوی و گرایش به زبان نثر. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: مکتب سوررئالیسم; شعر حجمگرا; شعر موج نو; واقعیت; فراواقعیت | ||
|
Statistics Article View: 244 PDF Download: 93 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,295,999 |
| PDF Download | 16,229,383 |