طراحی نظام پایش و ارزشیابی برای خطمشیهای وزارت علوم | ||
| پژوهش های مدیریت در ایران | ||
| Article 3, Volume 21, Issue 3, 1396, Pages 49-71 PDF (803.77 K) | ||
| Authors | ||
| علیرضا حسین بیگی1; لطف الله فروزنده دهکردی* 2; حسن دانایی فرد3; علی اصغر پورعزت4 | ||
| 1دانشجوی دکتری، سیاستگذاری عمومی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار ،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 4استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| دولت از طریق خطمشیهای خود تلاش دارد تا ضمن گسترش مرزهای پاسخگویی با پایش و ارزشیابی، شفافیت در خط مشی را برای ارزیابان رونمایی کند. طراحی یک نظام پایش و ارزشیابی در هر یک از حوزههای فعالیت دولت علاوهبر بهبود خط مشی به یادگیری خط مشی نیز کمک میکند. افزایش تقاضا برای دانش، اهتمام رئوس عالی حکومتی به مقوله علم و فناوری، تدوین نقشه جامع علمی کشور، تغییر نظام پذیرش دانشجو و گسترش مؤسسات آموزش و پژوهشی دانشگاهی ضرورت تدوین یک نظام پایش و ارزشیابی را برای خطمشیهای وزارت علوم ایجاب میکند. در این تحقیق تلاش میشود تا با استفاده از مدیریت مبتنی بر نتایج یک مدل پایش و ارزشیابی طراحی شده و با استفاده از پنج معیار نافعیت، اثربخشی، کارایی، پایداری و تأثیر این مدل در حوزه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آزمون شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که زمینههای لازم برای تدوین این مدل از معرفی پایش و ارزشیابی آغاز شده و با تقاضا محوری سه گروه عمده ارزیابان نهادی، فرانهادی و جامعه مدنی مسیر لازم برای تحقق آن از مسیر زنجیره مدیریت مبتنی بر نتایج فراهم میشود. | ||
| Keywords | ||
| پایش و ارزشیابی; وزارت علوم و تحقیقات و فناوری; مدیریت مبتنی بر نتایج | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 388 PDF Download: 302 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,856 |
| PDF Download | 17,561,664 |