ارائه ابزاری جهت شناسایی و سنجش مشاغل دانشی؛ پژوهشی با رویکرد آمیخته | ||
| پژوهش های مدیریت در ایران | ||
| Article 5, Volume 21, Issue 1, 1396, Pages 121-150 PDF (342.22 K) | ||
| Authors | ||
| رضا طهماسبی1; مهدی افخمی اردکانی2; جبار باباشاهی* 1; حمیدرضا یزدانی3 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
| 2دانش آموخته دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
| 3استادیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
| Abstract | ||
| ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل دانشی میباشد. در این مطالعه جایگاه مشاغل در یک فضای دو بعدی از معیارهای «شدت کار دانشی» و «الزامات شغلی» مشخص میشود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شده است که در مرحله کیفی از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد و در مرحله کمّی از استراتژی پیمایش استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در مرحله کیفی، اسناد و دادههای متنی و در مرحله کمّی، پرسشنامه میباشد. جامعه مورد مطالعه، مشاغل صفی پژوهشگاه صنعت نفت میباشد که به روش سرشماری انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و MATLAB تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با توجه به معیار "شدت کار دانشی" و "الزامات شغلی" ابزار تهیه شده قابلیت شناسایی و سنجش مشاغل دانشی را داراست و از اعتبار قابل قبولی برخوردار میباشد. نتایج مطالعه کمّی چهار خوشه شغلی را در بین مشاغل پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی نمود که تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد. | ||
| Keywords | ||
| کار دانشی; کارکنان دانشی; مشاغل دانشی; رویکرد آمیخته; تحلیل تم | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 368 PDF Download: 324 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,445,075 |
| PDF Download | 17,554,094 |