شبیه سازی با رویکرد پویایی شناسی سیستمها به منظور ایجاد وتلفیق استراتژی مدیریت دانش و استراتژی دانش | ||
| پژوهش های مدیریت در ایران | ||
| Article 6, Volume 19, Issue 1, 1394, Pages 117-146 PDF (543.37 K) | ||
| Authors | ||
| سیما جواهری; آمنه خدیور* | ||
| دانشگاه الزهرا | ||
| Abstract | ||
| به منظور مواجهه با موضوع مدیریت دانش، سازمانها ناگزیر از تدوین استراتژی مدیریت دانش و تدوین استراتژی دانش هستند. مدلها و روشهای مختلفی برای تدوین این استراتژیها ارائه شده است. در این پژوهش یک مدل سیستم داینامیک برای انتخاب و تلفیق این دو نوع استراتژی ارائه شده است. در این مدل عوامل سازمانی مانند استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ساختار سازمانی، عوامل فرهنگی، منابع انسانی و زیرساختهای فناوری اطلاعات به عنوان متغیرهای تاثیر گذار در نظر گرفته شده اند. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژیهای دانش و مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و انتشار دانش و نیز سطح دانش آشکار و پنهان، تاثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارند. در این پژوهش ابتدا متغیرهای دانشی سازمان مورد مطالعه شناسایی گشته و سطح اولیهی آنها و عوامل تاثیر گذار بر افزایش یا کاهش مقدار آنها مشخص گردیدهاند، سپس نمودارهای علت و معلولی و نرخ و حالت آنها ترسیم شده است. در پایان پس از آزمون و شبیه سازی مدل دینامیکی،سناریوها و سیاست های مختلفی برای نمونه مورد مطالعه پیشنهاد شده است. نتایج سناریو های منتخب نشان دهنده بهبود در متغیرهای مربوط به هر دو نوع استراتژی دانش و استراتژی مدیریت دانش است. واژههای کلیدی:مدیریت دانش، استراتژی دانش، استراتژی مدیریت دانش، پویایی شناسی سیستمها | ||
| Keywords | ||
| واژه های کلیدی:مدیریت دانش; استراتژی دانش; استراتژی مدیریت دانش; پویایی شناسی سیستم ها | ||
|
Statistics Article View: 409 PDF Download: 404 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,885 |
| PDF Download | 17,561,680 |