توسعه نظریهها در علم الاجتماع: ضرورت تدوین معیارهای ارزیابی تولید علم نظری | ||
| پژوهش های مدیریت در ایران | ||
| Article 3, Volume 10, Issue 20, 1385, Pages 83-102 PDF (194.45 K) | ||
| Authors | ||
| علی بهاری فر* 1; حسن داناییفرد2 | ||
| 1دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| موتور محرکه جنبش نرمافزاری در کشور، دانشگاهها و مراکز علمی- پژوهشی میباشند. آنان که حرکت این موتور محرکه را تنظیم میکنند اندیشمندان، استادان و دانشجویان میباشند. این جنبش که در تولید علمی متجلی میشود، محصول پژوهشهای بنیادی، کاربردی و بعضاً پژوهشهای ارزیابی است [1، صص 62-65]. دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) میتوانند نقش ارزندهای در این تولید علم داشته باشند. رسالههای دکترا و بعضاً کارشناسی ارشد و همین طور مقالههای علمی میتوانند محملی برای عرضه محصولات علمی کشور باشند. در واقع دانشگاهها، نه تنها دانش را انتقال میدهند بلکه از طریق پژوهشهای دانشگاهی به خلق دانش جدید و گسترش مرزهای آن اقدام میکنند و دانش کسب شده جدید را در جامعه اشاعه میدهند. این دانش خلق شده (تئوری) باید ارزیابی شود. بنابراین در این مقاله پس از بحث در مورد رابطه دانش و تئوری، ضمن نگاهی مختصر به مفهوم تئوری و ارکان سازنده آن معیارهایی برای ارزیابی تئوریهای جدید (دانش علمی جدید) ارائه میشود. | ||
| Keywords | ||
| تئوری; دانش; توسعه نظریهها; معیارهای ارزیابی; پژوهش بنیادی; پژوهش کاربردی; پژوهش ارزیابی | ||
|
Statistics Article View: 305 PDF Download: 245 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,887 |
| PDF Download | 17,561,681 |