اثر فاصله نوک پره بر عملکرد یک فن محوری خلافگرد | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 14 December 2025 | ||
| Document Type: مقاله پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/mme.2025.115538.1001 | ||
| Authors | ||
| مریم سعدالدین1; حسین خالقی* 2 | ||
| 1دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران،ایران | ||
| 2دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش، عملکرد یک فن محوری خلافگرد بهصورت تجربی و با استفاده از شبیهسازی عددی مورد ارزیابی قرار گرفته است. عملکرد فن در شش پیکربندی مختلف با مقادیر متفاوت فاصله نوک پره تحلیل شده است. فاصله نوک پره برای روتور اول و دوم بهصورت درصدی از ارتفاع پره تعریف شده و شامل حالتهای 4%-4%، 4%-2%، 2%-4%، 2%-2%، 1%-1% و بدون فاصله نوک پره است. بررسی جریان در ناحیه نوک پره نشان میدهد که با افزایش فاصله نوک، شدت جریان نشتی و گردابه نشتی نوک پره افزایش مییابد. این گردابه موجب تغییرات چشمگیر در میدان فشار استاتیک سطح مکش پره شده و نواحی با افت محسوس فشار استاتیک را در این سطح ایجاد مینماید. با بزرگتر شدن فاصله نوک، کمینه فشار استاتیک در سطح مکش به پاییندست پره منتقل میشود. بهعلاوه، در مسیر جریان نشتی نوک پره، کاهش قابلتوجهی در فشار کل مشاهده میگردد. یافتهها نشان میدهد که در نقطه عملکرد با فشار ثابت، کاهش فاصله نوک پره موجب افزایش دبی جریان عبوری از فن میشود و در نقطه عملکرد با دبی ثابت، فاصله نوک کمتر باعث افزایش فشار خروجی میگردد. حذف کامل فاصله نوک پره نیز محدوده عملکرد پایدار فن را تا 14.4% بهبود میبخشد. بررسی اثر متقابل فاصله نوک هر روتور نشان میدهد که افزایش فاصله در یک ردیف، جریان نشتی همان ردیف را افزایش میدهد. تغییر فاصله نوک روتور دوم تأثیر چندانی بر روتور اول ندارد، اما افزایش فاصله نوک روتور اول موجب افزایش جریان نشتی در روتور دوم نیز میشود. | ||
| Keywords | ||
| فن محوری خلافگرد; فاصله نوک پره; جریان نشتی نوک پره. گردابه نشتی نوک پره | ||
|
Statistics Article View: 11 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,006 |
| PDF Download | 17,555,123 |