قانونگذاری خودروهای خودران: الگوبرداری از تجربه آلمان و چالشهای پیشِ روی ایران | ||
| پژوهش های حقوق تطبیقی | ||
| Volume 29, Issue 4 - Serial Number 130, Autumn 1404, Pages 34-84 PDF (984.33 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.48311/clr.2025.27948 | ||
| Authors | ||
| مهسا خوشان تاش1; اریک هیلگندورف* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد حقوق جزا و کارشناس ارشد حقوق دیجیتال، دانشگاه وورزبورگ، آلمان | ||
| 2استاد تمام، دکترای حقوق جزا و دکترای فلسفه، گروه حقوق کیفری و فناوری اطلاعات، دانشگاه وورزبورگ، آلمان | ||
| Abstract | ||
| گسترش فناوریهای نوین بهویژه در حوزه هوش مصنوعی و بهکارگیری وسایل نقلیه خودران در سیستمهای حملونقل جهانی، تحول عظیمی در صنعت حملونقل به وجود آورده است . این تحول، پرسشهای جدیدی در حوزههای حقوقی، اجتماعی و اخلاقی به همراه داشته و چالشهای بسیاری را نیز به وجود آورده است. هدف از این پژوهش بررسی چهارچوبهای قانونی و اجرایی کشور آلمان، بهعنوان نخستین کشور دارای قانون مصوب برای خودروهای خودران سطح چهار در محدودههای عملیاتی مشخص و همچنین ارزیابی امکان تطبیق قانونی آن با نظام حقوقی ایران است. آلمان با تعریف نهاد ناظر فنی، تقسیم مسئولیت میان ذینفعان به شکل ساختارمندانه میان مالک، ناظر فنی و تولیدکننده و الزام به نصب جعبه سیاه برای ثبت دادههای خودرو، چهارچوبی روشن نسبت به پاسخگویی مسائل جدید ایجاد کرده است. در ایران اما قوانین و مقررات مدوّن و مشخصی برای خودروهای خودران وجود ندارد و از این رو، نویسندگان بر آن هستند با واکاوی ظرفیتهای حقوقی کشور ایران در سه حوزه مدنی، بیمه و کیفری بررسی نمایند که آیا چهارچوبهای موجود توان پاسخگویی به چالشهایی همچون تعیین مسئولیت در تصادفات، پوشش بیمهای حوادث ناشی از نقص نرمافزار یا حتی امکان ارتکاب جرم توسط سیستمهای خودران و مسائلی از این دست را دارند یا خیر. در نهایت، نویسندگان مقاله مجموعهای از پیشنهادات برای قانونگذاری خودروهای خودران در ایران ارائه میدهند که این پیشنهادات شامل تدوین نظام حقوقی مستقل با طبقهبندی سطوح خودران بودن، ایجاد مرجع تخصصی رسیدگی به دعاوی، طراحی سازوکارهای نوین بیمهای و الزام نصب جعبه سیاه میباشد و درصدد هستند که با توجه به اینکه در ایران تاکنون سازوکار حقوقی مشخصی برای مواجهه با این پدیده تدوین نشده است، این الگو با الهام از تجربه آلمان میتواند مبنای قانونگذاری آینده ایران در مسیر توسعه حملونقل هوشمند قرار گیرد. | ||
| Keywords | ||
| خودروی خودران; هوش مصنوعی; مسئولیت; وسایل نقلیه خودکار | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 64 PDF Download: 52 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,535 |
| PDF Download | 17,551,448 |