تحلیل تطبیقی ادغام آموزش الکترونیکی در دانشگاههای ایران و آلمان از طریق تجربه های مدرسان و دانشجویان: مسیرهای همگرا، دیدگاههای واگرا | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 26 November 2025 | ||
| Document Type: مقاله پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR/lrr.2025.116848.82913 | ||
| Authors | ||
| Azizeh Chalak* 1; Christian Mair2 | ||
| 1Professor of Applied Linguistics, Department of English, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
| 2Englishes Seminar, University of Freiburg, Freiburg, Germany | ||
| Abstract | ||
| پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل تطبیقی میان فرهنگی، فرصتها و چالشهای ناشی از ادغام آموزش الکترونیکی را بررسی نموده و به شناسایی مسیرهای همگرا و دیدگاههای واگرا در بین مدرسان و دانشجویان دو دانشگاه در ایران و آلمان می پردازد. دادهها از طریق نمونهگیری در دسترس، از ۱۱۸ استاد انگلیسی و ۲۰۴ دانشجوی رشته زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد واحد اصفهان و دانشگاه فرایبورگ جمعآوری شد. سه روش - پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده - از طریق پلتفرمهای آنلاین استفاده شد. دادهها، شباهتها و تفاوتهای بین فرهنگی قابل توجهی را در تجربیات چهار گروه نشان داد. مدرسان ایرانی کاهش استرس و دسترسی به مطالب را به عنوان فرصتهای کلیدی عنوان کردند، در حالی که آلمانیها از پیشرفتهای سازمانی و نوآوری درارزیابی نام بردند. برای هر دو گروه اساتید، چالشهای تکنولوژیکی و اداری پررنگ بود، اما ایرانیها مشکلات بیشتری را گزارش کردند. اساتید آلمانی آموزش حضوری را بیشتر ترجیح داده و مقاومت بیشتری در برابر کلاس های آنلاین داشتند. برای دانشجویان ایرانی، خلاقیت، تعامل با اساتید، بهبود مهارتهای فناوری، انگیزه و مشارکت جزو فرصت ها بود، آلمانیها بر دسترسی به برنامههای کاربردی، جنبههای سازمانی و استقلال تأکید داشتند. به طور کلی، ایرانیها در مقایسه با آلمانیها با چالشهای بزرگتری در زمینههای علمی، فناوری و اداری مواجه بودند. مصاحبه و مشاهده کلاس ها نیز از این یافتهها پشتیبانی کرده و تأثیر عوامل فناوری، دانشگاهی و فرهنگی را بر ادغام آموزش الکترونیکی برجسته کردند. این یافتهها، میتواند پیامدهایی برای سیاستگذاران در سطح کلان و همچنین برای مربیان در سطح خرد، داشته باشد. | ||
| Keywords | ||
| ادغام آموزش الکترونیکی; آموزش عالی; تحقیقات بین فرهنگی; چالشها; فرصتها | ||
|
Statistics Article View: 66 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,496 |
| PDF Download | 17,551,440 |