معماری دوستدار طبیعت با هدف توسعه و رشد اجتماعی–عاطفی کودکان در محیطهای یادگیری | ||
| نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی | ||
| Volume 15, Issue 3 - Serial Number 51, 1404, Pages 91-112 PDF (1.38 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.48311/bsnt.2025.75042.0 | ||
| Authors | ||
| حسنی سادات شمس دولتآبادی* 1; سمیه پورباقر2; الهام پرویزی1 | ||
| 1گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 2پژوهشگر فرادکتری معماری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران. | ||
| Abstract | ||
| اهداف: با رشد فزاینده شهرنشینی و کاهش دسترسی کودکان به محیطهای طبیعی، ضرورت طراحی فضاهایی با رویکرد طبیعتگرا برای تقویت ارتباط حسی و هیجانی آنان با طبیعت برجستهتر شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای مؤثر طراحی طبیعتمحور بر ارتقاء هوش هیجانی کودکان، از دیدگاه کارشناسان محیطهای یادگیری انجام شده است. روشها: مطالعه با رویکردی اکتشافی و بهرهگیری از تکنیک دلفی، طی مصاحبههای ساختاریافته با متخصصان طراحی فضای کودک و روانشناسی هیجانی آغاز شد. دادهها در قالب پرسشنامه تحلیل گردید و حجم نمونه بر اساس تعداد گویهها، ۲۲۵ نفر تعیین شد. پردازش آماری با نرمافزار R انجام شد و اعتبار ابزار سنجش از طریق تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. یافته ها: دستاوردهای پژوهش نشان دادند که شش مؤلفه طراحی شامل: تنوع حسی، امکان بازی آزاد، الهام از الگوهای طبیعی، تغییرپذیری و سازگاری محیط با نیازهای کودک، ایجاد حس پناه و تعلق و ارتقاء خودآگاهی و تنظیم هیجانی، به طور معناداری با بهبود تعاملات عاطفی و اجتماعی کودکان مرتبطاند. این مؤلفهها نه تنها ظرفیتهای هیجانی را تقویت میکنند، بلکه بستری فعال برای رشد خودتنظیمی و مسئولیتپذیری کودکان فراهم میآورند؛ رویکردی که میتواند پایهای مؤثر برای طراحی محیطهای یادگیری پاسخگو به نیازهای احساسی نسلهای آینده باشد. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که طراحی طبیعتمحور با تأکید بر تحریک حواس، تنوع تجارب و تقویت تعاملات اجتماعی، نقشی کلیدی در رشد هیجانی و شناختی کودکان دارد. بهکارگیری این رویکرد در فضاهای آموزشی میتواند پیوندی پایدار میان یادگیری، طبیعت و سلامت روانی نسل آینده ایجاد کند. | ||
| Keywords | ||
| طراحی محیطی; فضاهای کودکمحور; تعاملات حسی; یادگیری طبیعتمحور; خودآگاهی; رشد اجتماعی-عاطفی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 68 PDF Download: 38 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,447,975 |
| PDF Download | 17,555,114 |