اثربخشی روش تدریس معکوس بر یادگیری مهارت شنیداری زبان عربی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 21 November 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR/lrr.2025.114648.0 | ||
| Authors | ||
| پوران رضائی چوشلی* ; علی خالقی | ||
| استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، ایران، تهران | ||
| Abstract | ||
| آموزش مهارتهایی زبانی با روشهای استاندارد همواره دغدغه مدرّسان بوده است، در یاددهی زبان عربی استفاده از روشهای نوین و فراگیر محور میتواند تا حدی از دشواری فراگیری آن بکاهد، هدف پژوهش حاضر سنجش میزان اثر بخشی تدریس به شیوه کلاس معکوس بر یادگیری مهارت شنیداری زبان عربی است که با استفاده از روش شبه تجربی انجام شده است، تا پاسخی برای پرسش اصلی پژوهش اراه گردد:روش تدریس معکوس در یادگیری مهارت شنیداری زبان عربی چه تأثیری دارد؟ بعد از برگزاری پیشآزمون دانشجویان آموزش زبان عربی در درس آزمایشگاه زبان 2 به دو گروه تقسیم شدند، در یادگیری یک گروه مداخله صورت گرفته و از روش کلاس معکوس استفاده شده و گروه دیگر به شیوه سنّتی به فراگیری ادامه دادهاند، پس از برگزاری 5 جلسه پسآزمون برگزار شده برای بررسی دادههای پیشآزمون و پسآزمون متغیرهای مذکور از آزمون تعقیبی بونفرونی برای تفاوت درون گروهی و از آزمون آنکوا برای بررسی تفاوت بین گروهها استفاده شده است، نتایج نشان داد اثربخشی روش تدریس معکوس بر کیفیت مهارت شنیداری زبان عربی، در مرحله پس آزمون معنادار است (05/0p≤)، از سوی دیگر مقایسه میانگینهای گروه آزمایش و کنترل نشان داد که تفاوت معناداری بین اثربخشی این روش تدریس بر کیفیت مهارت شنیداری زبان عربی وجود دارد. | ||
| Keywords | ||
| آموزش عربی; تدریس معکوس; فراگیرمحور; آزمایشگاه زبان | ||
|
Statistics Article View: 77 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,524 |
| PDF Download | 17,551,447 |