مطالعه عددی اثر جایگزینی نیتروژن با ترکیب هلیوم-دیاکسیدکربن بر احتراق موتور دیزل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 17 November 2025 | ||
| Document Type: مقاله پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/mme.2025.96828.0 | ||
| Authors | ||
| سید صفدر تقوی خصال1; امین جلالیان* 2; محمود سالاری3; مجتبی برزگر رحیمی1 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد، رشتهی مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
| 2پژوهشگر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
| 3استاد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| یکی از مشکلات موتورهای دیزل سیکل بسته، افت فشار احتراق و در اثر آن کاهش توان موتور است. در کار حاضر، حل این مساله در یک موتور نمونه با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی مورد بررسی واقع شد. این کار به وسیله تزریق هلیوم به مخلوط گازهای ورودی محقق میشود. این مخلوط شامل بازچرخش دیاکسیدکربن از محصولات و تزریق اکسیژن است. اساس کار موتورهای سیکل بسته بر انجامEGR است. هرچه درصد EGR بیشتر باشد نیاز به مقدار کمتری از گازهایی مانند نیتروژن است که در واکنشهای شیمیایی کماثر هستند. لذا راهبرد کار حاضر استفاده از بیشترین درصد EGR ممکنه است. نتایج حاکی از آن است که در حالتی که هلیوم دارای کسر جرمی 4.6 الی 11.7% و دیاکسیدکربن 73 الی 66% باشد پس از احتراق افت فشار و توان ایجاد شده و جهت رفع آن نیاز به تغییر نسبت جرمی اکسیژن به سوخت است. در مجموع هرچه مقدار هلیوم افزایش یافته (تا کسر جرمی %20) فشار قله افزایش یافته ولی به مقدار مطلوب نرسیده است و نرخ آزاد سازی گرما کاهشی است؛ اما در کسر جرمی %39 فشار قله از مقدار مطلوب بیشتر میشود ولی احتراق شکل نمیگیرد، این افزایش فشار صرفا حاصل از حرکت پیستون است. با تغییر نسبت اکساینده به سوخت از 16.5 به 11.5 و هلیوم با کسر جرمی 9.5% و 67% EGR تغییرات فشار با حالت مطلوب تطابق مییابد. در این حالت مصرف سوخت ویژه نسبت به تمام حالات حتی حالت مطلوب کمتر است و توان تولیدی از حالت مطلوب بیشتر است. | ||
| Keywords | ||
| موتور دیزل سیکل بسته; شبیهسازی احتراق; دیاکسید کربن; هلیوم | ||
|
Statistics Article View: 71 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,522 |
| PDF Download | 17,551,447 |