بررسی زائوم و انواع آن در ترانهبازیهای استان فارس | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Volume 13, Issue 65, September and October 1404, Pages 68-105 PDF (640.35 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.48311/cfl.2025.27610 | ||
| Authors | ||
| هایدا فرخنده برازجانی1; امیر مؤمنی هزاوه* 2; محرم اسلامی3; قربان ولیئی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زنجان | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان. | ||
| 4دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زنجان.. | ||
| Abstract | ||
| این پژوهش با هدف بررسی مفهوم زائوم و تجلی آن در ترانهبازیهای استان فارس انجام شده است. زائوم پدیدهای زبانی و هنری است که در چارچوب نظری، نخستین بار فوتوریستها آن را مطرح کردند و از آنجاییکه سخن از موسیقی و شعر بود، یکی از سرچشمههای فرمالیسم روسی شد. اگر زنجیرهای از آواها کلمهای بسازند که متعلق به هیچ زبانی نباشد و تنها ارزش موسیقایی داشته باشد و همچنین اگر کلمههای معنادار در توالی هم ترکیبی بیمعنا بسازند که تنها ارزش موسیقایی داشته باشد، این تعریف اولیهای برای «زائوم» است. زائوم که فراتر از معنا عمل میکند، بیشترین تمرکز را بر فرم و موسیقی زبان دارد. یافتهها نشان میدهد که زائوم از دیرباز در زبان مردم، لالاییها، افسونها و بازیهای کلامی وجود داشته است. با توجه به ساختار چهارگانۀ زبان (آوایی، صرفی، نحوی و معنایی)، در این پژوهش چهار نوع زائوم ـ آوایی، صرفی، نحوی و معنایی ـ شناسایی و تبیین شده است و نمونههایی از ترانهبازیهای استان فارس به عنوان مصادیق زائوم آوایی، صرفی، نحوی و معنایی تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد که زائوم یک هنرسازۀ فرمالیستی است که در جهت آشناییزدایی، تمرکز بر فرم زبان و برجستهسازی آوا عمل میکند. | ||
| Keywords | ||
| فرمالیسم روسی; زائوم; هنرسازه; ادبیات عامه; ترانهبازی; استان فارس | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 220 PDF Download: 23 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,800,407 |
| PDF Download | 15,998,420 |