اهمیت توجه به دوگانه منطق بهکاربردنی/منطق آموختنی | ||
| اندیشه فلسفی | ||
| Article 2, Volume 5, Issue 2 - Serial Number 18, 1404, Pages 141-154 PDF (634.44 K) | ||
| DOI: 10.58209/jpt.5.2.141 | ||
| Author | ||
| فرشته نباتی* | ||
| گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| مفاهیم منطق آموختنی و منطق بهکاربردنی و بحث از تمایز میان آنها از قرون وسطی در میان منطقدانان رواج یافت. البته این دوگانه پس از قرون وسطی مدتها مورد توجه نبود تا اینکه پرس، منطقدان و فیلسوف پراگماتیست آمریکایی دوباره آن را وارد مباحث منطقی کرد. خود پرس از این مفاهیم برای بیان نظراتش در مورد ماهیت منطق بهره برد. امروزه منطقدانان دیگری مثل پریست از این دوگانه برای بیان و تبیین مسایل منطقی گوناگون بهره بردهاند. در مباحثی مثل بررسی نقدهای وارد شده به منطق، آموزش منطق، مساله انتخاب منطق، کثرتگرایی منطقی، مساله امکان اصلاح و تجدید نظر در منطق و .... استفاده از این دوگانه میتواند باعث شود تا مواجهه بهتری با مسایل صورت بگیرد و بنابراین به تبیین بهتر مسایل و یافتن راه حل برای آنها کمک میکند. | ||
| Keywords | ||
| منطق آموختنی; منطق بهکاربردنی; پرس; آموزش منطق; انتخاب منطق; کثرتگرایی منطقی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 28 PDF Download: 20 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,437,043 |
| PDF Download | 17,551,645 |