ارزیابی تجربی عملکرد مواد تغییرفازدهنده در بهبود مدیریت حرارتی یک پک باتری موتورسیکلت الکتریکی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 25, Issue 7, 1404, Pages 429-438 PDF (1.11 M) | ||
| DOI: 10.48311/mme.2025.24042 | ||
| Authors | ||
| محمد باقر منتظری; غلامرضا مولایی منش* | ||
| دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| Abstract | ||
| امروزه موتورسیکلت های الکتریکی با چالشهای ایمنی، عملکردی و عملیاتی متعددی بهویژه در شرایط آب و هوایی گرم مواجه هستند. افزایش تقاضا برای مدیریت حرارتی باتری لیتیوم یونی برای جلوگیری از نگرانی های بالقوه ناشی از فرار حرارتی به دلیل دماهای بالا و محفظه پلاستیکی معمولی بسته باتری چالش اصلی است. این مقاله به معرفی و بررسی عملکرد یک بسته باتری موتورسیکلت الکتریکی توان بالا با در نظر گرفتن سیستم خنک کاری برای مناطق گرمسیر میپردازد. همچنین شش نوع سیستم مدیریت حرارتی خالص و ترکیبی شامل استفاده از مواد تغییر فاز دهنده، راد آلومینیومی، صفحه آلومینیومی و استفاده همزمان دو به دو آنها جهت خنک کاری باتریها درنظر گرفته شده است. این پژوهش با ارزیابی تجربی ترکیب مواد تغییر فازدهنده و المانهای رسانای فلزی، و تمرکز بر عملکرد در اقلیم گرمسیری، راهکاری عملی برای بهبود مدیریت حرارتی موتورسیکلتهای الکتریکی برای اولین بار ارائه میدهد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تمام سیستم ها بجز استفاده از راد آلومینیومی به خنک شدن بسته باتری کمک میکنند. بهترین عملکرد مربوط به ترکیب مواد تغییر فاز دهنده و صفحه آلومینیومی است که حداکثر دما را 3/11 % نسبت به حالت بدون مدیریت حرارتی بهبود میدهد. پس از آن ترکیب مواد تغییر فاز دهنده و راد آلومینیومی و مواد تغییر فاز دهنده است که به ترتیب 1/10 % و 5/9 % کاهش بیشینه دما را به همراه دارند. در نهایت استفاده از مواد تغییر فاز دهنده در تمام حالتها توصیه میشود، چرا که میتواند دمای عملکردی باتری را 4/12 % کاهش داده و عمر آن را افزایش دهد. | ||
| Keywords | ||
| باتری لیتیوم یون; سیستم مدیریت حرارتی; موتورسیکلت برقی; مواد تغییر فاز دهنده | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,504 PDF Download: 4,535 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,356 |
| PDF Download | 17,551,387 |