بررسی تجربی عملکرد یک موتور ونکل دارای توربوشارژر در ارتفاع بالا به همراه توسعه مدل پیشبینی عملکرد | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 25, Issue 6, 1404, Pages 387-402 PDF (2.44 M) | ||
| DOI: 10.48311/mme.2025.24039 | ||
| Authors | ||
| مهرداد بزاززاده* ; سعید خردمند; صابر میرزالی | ||
| دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش، عملکرد موتور ونکل مزدا 13B مجهز به توربوشارژر در شرایط پروازی ارتفاع بالا مورد بررسی عددی و تجربی قرار گرفته است. با توجه به نبود نرمافزارهای اختصاصی برای تحلیل دقیق موتورهای ونکل، ابتدا یک روش معادلسازی هندسی و عملکردی برای تبدیل موتور ونکل به یک مدل پیستونی معادل توسعه داده شد تا امکان استفاده از ابزارهای شبیهسازی مرسوم فراهم شود. مدل معادل موتور در نرمافزار با توجه به شرایط بستر آزمون موتور اصلی شبیهسازی میگردد که میانگین اختلاف توان بین شبیهسازی و نتایج تجربی کمتر از ۵ درصد بوده است. پس از اعتبارسنجی مدل پایه به کمک دادههای آزمایشگاهی، اثر ارتفاع پروازی بر توان خروجی موتور، در دو حالت تنفس طبیعی و توربوشارژ، در شرایطی که خروجیهای مدل در زمینههایی که نتایج آزمون برای آن وجود ندارد صورت گرفته است. نتایج مدلسازی موتور در ارتفاع نشان میدهد که توان موتور در حالت بدون توربوشارژر، در ارتفاع ۱۸۰۰۰ پا به حدود نصف مقدار اولیه در سطح دریا کاهش مییابد، در حالیکه با بهکارگیری توربوشارژر، توان خروجی موتور تا ارتفاع ۳۰۰۰۰ پا تقریباً ثابت باقی مانده و از افت ناشی از کاهش چگالی هوا جلوگیری میشود. به طور کاملا واضحی میتوان اشاره داشت که در این پژوهش، مدل عددی موتور ونکل با استفاده از مدلهای موجود برای موتور پیستونی توسعه یافته و با دادههای آزمایشگاهی اعتبارسنجی شده است. | ||
| Keywords | ||
| افزایش سقف پروازی; توربوشارژر; موتور ونکل 13B مزدا; شبیهسازی یکبعدی; آزمایش تجربی ارتفاع | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,629 PDF Download: 4,774 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,490 |
| PDF Download | 17,551,436 |