بررسی تغییرات پیوسته دور و گشتاور خروجی درتوربین شعاعی چند راهه | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 2, Volume 25, Issue 6, 1404, Pages 333-343 PDF (1.41 M) | ||
| DOI: 10.48311/mme.2025.24035 | ||
| Authors | ||
| سید محمود فرمانی* 1; مجید علی طاولی1; حمید رضا نظیف2 | ||
| 1دانشگاه گیلان | ||
| 2دانشگاه بین المللی امام خمینی | ||
| Abstract | ||
| در این تحقیق به طراحی و ساخت توربین چند راهه شعاعی ابتکاری با کاربرد در مبدلگشتاور و با هدف بررسی عملکرد آن در برخورد با جت سیال به روش تجربی و تحلیلی پرداخته شده است. در روش تجربی، از طرح ابداعی توربین شعاعی چند راهه برای افزایش انرژی سیال درون توربین در اثر کاهش نیروی گریز از مرکز در کانالهای ورودی واقع در شعاعهای کوچکتر توربین استفاده شده است. توربین، مطابق با هندسه نرم افزاری ساخته شده است. تعداد دوران و گشتاور ایجاد شده در پمپ هیدرولیک کوپل شده با محور توربین، پس از برخورد جت سیال با دهانههای توربین اندازهگیری شده است. مدلسازی تجربی به دنبال نشان دادن تداوم حالت انتقال گشتاور در اثر تغییر مسیر ورود سیال به دهانههای موجود روی شعاع کوچکتر توربین است. مدل تحلیلی برای بررسی تغییرات سرعت و گشتاور توربین تحت تاثیر تغییرات شعاع توربین و دبی جرمی سیال با در نظرگیری اثر نیروی گریز از مرکز از طریق معادله حاکم بر مبدل گشتاور و معادله اولر انجام شده است. نتایج نشان میدهند، میزان نیروی گریز از مرکز بر حسب دهانه واقع در شعاع کاری کوچکتر، کمتر شده و تلفات جبهه برخورد سیال درون توربین کاهش میابد. گشتاور انتقال 70 درصد در سیستم مورد بررسی در دورهای بالا تامین میشود. | ||
| Keywords | ||
| توربین شعاعی چند راهه; دور و گشتاور پیوسته; نیروی گریز از مرکز; تداوم انتقال گشتاور; راندمان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,622 PDF Download: 4,724 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,289 |
| PDF Download | 17,551,370 |