بررسی تأثیر رژیمهای خنککاری و روانکاری مختلف بر روی مکانیزم سایش ابزار در فرآیند فرزکاری آلومینیوم 7075 | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 25, Issue 4, 1404, Pages 241-252 PDF (2.99 M) | ||
| DOI: 10.48311/mme.2025.24027 | ||
| Authors | ||
| علی جمشیدی; بهزاد جباری پور* ; محمد حسن پاچناری | ||
| واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| این تحقیق به بررسی سایش ابزار و آنالیز عنصری روی سطوح ابزار برشی، توپوگرافی سطح ماشینکاری شده و تغییرات ریزسختی در سطح مقطع عرضی نمونههای فرزکاری شده آلیاژ آلومینیوم 7075 تحت روشهای خشک، آبصابون و مقدار روانکاری کمینه (MQL) میپردازد. روش MQL، با کاهش ضریب اصطکاک و انتقال موثر حرارت، عملکرد بهتری در کاهش سایش ابزار و بهبود کیفیت سطح قطعهکار نسبت به حالات خشک و آبصابون داشته است. در ماشینکاری خشک، عیوبی نظیر لایه انباشته و لبپرشدگی ابزار ایجاد شدند. در فرزکاری MQL این عیوب کاهش چشمگیری داشتند و لبپرشدگی روی سطح ابزار حذف شد. بر اساس نتایج آنالیز عنصری EDAX روی سطوح ابزار، عیب سوختگی توامان با لایه چسبیده تحت هر سه حالت خشک، آبصابون و MQL ایجاد شد. افزایش سرعت برشی سبب افزایش میزان اکسیداسیون و افزایش علائم سوختگی بر روی سطح ابزار، در هر سه حالت شد. با افزایش سرعت برشی، مقدار میانگین سختی قطعهکار در هر سه حالت نسبت به ماده پایه (نمونه خام) افزایش یافته است. در حالت خشک در نبود سیال خنککار و روانکار، با افزایش دمای موضع برش، نرمشدگی حرارتی رخ داده که منجر به مقادیر سختی کمتر قطعهکار آلومینیومی نسبت به دو حالت دیگر شده است. کمترین میزان عیوب ذرات چسبیده در بحث توپوگرافی سطح ماشینکاری شده قطعهکار، مربوط به حالت MQL به دلیل وجود روانکار بوده که سبب ایجاد فیلم روغن در سطح قطعهکار و مانع از تماس مستقیم ابزار شده و همچنین ضریب اصطکاک سطح کاهش یافته است. بیشترین تراکم و تنوع عیوب در حالت خشک ایجاد گردید. | ||
| Keywords | ||
| فرزکاری; آلیاژ آلومینیوم 7075; سایش ابزار; توپوگرافی; ریزسختی; حداقل مقدار روانکاری (MQL) | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 4,062 PDF Download: 4,838 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,326 |
| PDF Download | 17,551,376 |