بررسی عملکرد دینامیکی شناور تندرو با هندسهی اصلاح شده در دریای خزر با استفاده از روش تئوری نواری | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 4, Volume 25, Issue 4, 1404, Pages 215-225 PDF (1.55 M) | ||
| Authors | ||
| عبدالکریم محمدی; مهدی یوسفی فرد* ; فتانه مرشدسلوک | ||
| دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله از روش تئوری نواری مبتنی بر تکنیک کلوز-فیت برای شبیهسازی دینامیک شناور تندرو استفاده شده است. شبیهسازی دینامیکی حرکات کشتی در موج منظم برای دو شناور پروازی که نتایج دقیقی از آنها در دسترس بود انجام گرفت و نتایج بدست آمده از روش ارائه شده در این پژوهش از تطابق مناسبی با دادههای موجود برخوردار بود. بر همین اساس، رفتار دینامیکی شناور تندرو مبنا (ESC) و شناور با دماغهی اصلاح شده (AXE) در شرایط دریای نامنظم تحلیل شده و اثرات تغییرات دماغه در چندین حوزه مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل رفتار دینامیکی این دو شناور، سه ارتفاع موج مؤثر 5/1، 5/3 و 5/5 متر در نظر گرفته شد. شتاب عمودی در محل عمود سینه در سرعتهای مختلف کشتی و زوایای متفاوت امواج مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین حرکت مطلق در عمود سینه، احتمال وقوع کوبش کف در شرایط مختلف و برخی دیگر از عوامل مؤثر در دینامیک کشتی تحلیل شد. اضافه شدن فرم دماغهی تبری شکل به این بدنهی پروازی باعث افزایش شتابها و دامنهی حرکات در حالت موج از مقابل شده است. در مقابل، شناور دماغهی تبری شکل رفتار مناسبتری در زوایای دیگر برخورد با امواج دارد. همچنین، تغییر فرم دماغه باعث کاهش چشمگیر احتمال وقوع کوبش کف در همهی سرعتها، زوایا و ارتفاعهای موج شده است. علاوه بر آن، استفاده از فرم جدید توانسته است در شرایط شدید دریا، در سرعت 35 گرهی دریایی، مقدار مقاومت افزوده را 14.7 درصد نسبت به شناور اصلی کاهش دهد. | ||
| Keywords | ||
| روش تئوری نواری; دریامانی; شناور تندرو; دماغۀ تبری شکل | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 4,041 PDF Download: 4,814 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,338 |
| PDF Download | 17,551,380 |