کاربرد دوگانۀ «پیرامتنیت» و «نشانهشناسی» تصویر روی جلد کتاب «ماتراه العیون» | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 11, Volume 16, Issue 4 - Serial Number 88, 1404, Pages 339-368 PDF (1.13 M) | ||
| DOI: 10.48311/LRR.16.4.11 | ||
| Authors | ||
| حسین شمسأبادی* 1; طاهره میرزاده2; سید مهدی نوری کیذقانی3; حجتالله فسنقری4 | ||
| 1دکتری تخصصی. دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
| 3استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
| 4دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
| Abstract | ||
| ژرار ژنت با مطرح کردن مقولۀ پیرامتنیت، توانست تا مرزهای تحلیل و مطالعۀ تصویر روی جلد کتاب را به سوی آرای نشانهشناسی بکشاند تا لایههای معنایی طرح روی جلد کتاب را بازشناساند. محمد تیمور، اولین مجموعه داستان کوتاه جامعۀ عرب را با عنوان «ماتراه العیون» نوشت. حال مسئله آن است که ارتباط و انسجام معنایی طرح روی جلد کتاب «ماتراه العیون» با ارزیابی نشانهشناسی تا چه میزان قابلیت پیرامتنی طرح را با درونمتن کتاب هموار میسازد. پژوهش حاضر بر آن است تا لایهها و اجزای نمادین طرح روی جلد کتاب «ماتراه العیون» را بهعنوان پیرامتنِ کتاب، مورد هدفِ واکاوی نشانهشناسی قرار دهد تا بتواند به درک لایههای معنایی و ارتباطی طرح روی جلد کتاب با متن داخلی و اهداف ثانوی نویسنده دست یابد و در این راستا از روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد نشانهشناسی دیداری بهره جسته است. نتایج حاکی از آن است که پیرامتن طرح روی جلد کتاب با کاربرد رنگها که برجستهترین جزء کاربردی طرح هستند، کاربرد شکلِ چشم و خطوط شکستۀ پشت چشم و کاربرد حرف «م» و «الف» متصل به «م» قادر بوده تا انعکاسی از عنوان کتاب و تجربیات نویسنده باشد و بهطور موازی با متن داخلی ارتباط معنایی داشته باشد. | ||
| Keywords | ||
| نشانهشناسی; پیرامتنیت; ژرار ژنت; تصویر روی جلد کتاب; ماتراه العیون; محمد تیمور | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 520 PDF Download: 113 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,225 |
| PDF Download | 17,551,346 |