بررسی تأثیر نمایشنامه در بهبود متغیر آوایی مکالمه دانشجویان ایرانی در بستر آموزش مجازی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 16 September 2025 | ||
| DOI: 10.48311/lrr.2025.23987 | ||
| Authors | ||
| احمد عبیات1; عیسی متقی زاده* 1; فرامرز میرزائی2; حیات عامری2; محمد کلاشی3 | ||
| 1تربیت مدرس | ||
| 2دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3دانشگاه فرهنگیان | ||
| Abstract | ||
| متغیر آوایی، شامل جنبههای مختلف تولید صدا همچون مخارج حروف، نطق صحیح، شیوه ادای واجها و هماهنگی در تلفظ، از عوامل کلیدی در ارتقای مهارت مکالمه زبانآموزان غیرعربزبان محسوب میشود. این متغیر، با فراهمسازی زیربنای دقیق برای ادای صحیح واژگان و جملات، نقشی بنیادین در توانمندسازی زبانآموزان در برقراری ارتباط مؤثر ایفا میکند. نمایشنامه بهعنوان یک ابزار آموزشی منحصربهفرد، با ارائه بافتهای گفتاری واقعی و تنوع در سبکهای زبانی، ظرفیت بالایی در تقویت این متغیر دارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثرگذاری آموزش مجازی نمایشنامه در تقویت متغیر آوایی، نمایشنامه صاحبه الجلاله اثر توفیقالحکیم را بهعنوان نمونه مطالعاتی انتخاب کرده است. روش تحقیق ترکیبی از توصیفی-تحلیلی برای تبیین مبانی نظری و شبهتجربی برای تدریس، آزمون و ارزیابی بوده است. جامعه آماری شامل دانشجویان ترم پنجم کارشناسی زبان عربی دانشگاههای دولتی ایران، بهویژه دانشگاه تهران است که در قالب دو گروه کنترل و آزمایش بررسی شدهاند. دادههای تحقیق، گردآوریشده در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، با بهرهگیری از روشهای آماری نرمافزار SPSS، شامل آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، لوین و کوواریانس)، تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد تدریس نمایشنامه منجر به بهبود معنادار متغیر آوایی دانشجویان شده است و این روش آموزشی، تأثیر مثبتی بر ارتقای کیفیت نطق و مخارج حروف زبانآموزان دارد. | ||
| Keywords | ||
| متغیر آوایی; آموزش مجازی; نمایشنامه; مکالمه عربی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 443 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,454,667 |
| PDF Download | 17,557,946 |