بررسی مطلع در داستانهای کوتاه ایرانی (با تکیه بر داستانکوتاهنویسان شاخص پیش از انقلاب اسلامی) | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 3, Volume 21, Issue 86, 1403, Pages 67-80 PDF (1.18 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: 2634.21.86.3 | ||
| Authors | ||
| امین بنی طالبی* ; مسعود فروزنده | ||
| Abstract | ||
| طراحی مطلع برای داستان کوتاه با توجه به حجم این داستان و فرصت اندکی که نویسنده برای پردازش آن و جذب خواننده دارد، دشوار و نیازمند دقت بسیار است. از سویی هم تحلیل و بویژه تعیین حد و مرز مطلع داستان کوتاه در مقایسه با رمان یا داستان بلند، محتاج دقت و ظرافت بیشتر است؛ از این رو، هدف نگارنده این است که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، حد و مرز مطلع 224 داستان کوتاه از هشت نویسندۀ نامی ادب فارسی پیش از انقلاب اسلامی را تعیین کند و در گام بعد به دنبال تعیین سازوکارهای نویسندگان در زمینۀ شروع و پایاندهی به مطلع داستانها و نیز بررسی مهارت آنان در این زمینه است. نتایج نشان میدهد که داستانکوتاهنویسان شاخص ادب فارسی به شروع ترکیبی و سپس صحنهپردازی و شخصیتپردازی نگاه ویژهای کردهاند. شروعهای مستقل از تنۀ داستان (بیربط) و نیمصحنه از جمله سازوکارهاییاست که کمتر مورد کاربرد آنان قرار گرفتهاست. در زمینۀ چگونگی پایاندهی به مطلع نیز بهطور گسترده از شیوۀ شرح و تفصیل ماجرا، جلبشدن توجه شخصیت اصلی به چیزی، ورود شخصیت اصلی/جدید به صحنۀ یا مکان جدید و مکالمه و برخورد شخصیتها با همدیگر، بهره بردهاند؛ در ضمن، اغلب مطلعها و پایانبندیهای آنان با شگردهای صناعتمند و ماهرانهای طراحی شدهاند و دلالتکنندۀ خواننده به دیگر بخشهای داستان است و بدون جلب توجه او به بخش میانی داستان متصل میشود. | ||
| Keywords | ||
| داستان کوتاه امروز; مطلع داستان کوتاه امروز; سازوکارهای شروع داستان امروز; پایانبندی مطلع داستان امروز | ||
|
Statistics Article View: 151 PDF Download: 121 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,434 |
| PDF Download | 17,549,934 |