ادبیات منظوم و منثور فارسی: در جستجوی الگوهای آموزش به غیرفارسیزبانان | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 10, Volume 19, Issue 78, 1401, Pages 241-263 PDF (629.57 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: 10.2634/Lire.19.78.10 | ||
| Authors | ||
| امیررضا وکیلی فرد* ; فاطمه جنتی راد; زویا رضایی محلاتی | ||
| دانشگاه بینالمللی امام خمینی | ||
| Abstract | ||
| این پژوهش در پی آن است که برای نخستین بار به این پرسش پاسخ دهد که کارآمدترین الگو برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان چیست. در این پژوهش، پس از مرور الگوهای آموزش ادبیات به خارجیان با استفاده از پرسشنامه محققساخته، که اعتبارسنجی شده است به ارزیابی الگوی کارآمد آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان از دیدگاه مدرس و کارشناسان پرداخته میشود. 52 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در میان شرکتکنندگان این پژوهش توزیع شد. نتایج واکاوی دادههای پرسشنامههای 52 شرکتکننده با تفاوت معناداری نشان میدهد که هم در مورد ادبیات منظوم و هم در مورد ادبیات منثور، الگوی یکپارچه در رتبه اول، الگوی رشد فردی در رتبه دوم، الگوی فرهنگمحور در رتبه سوم و الگوی زبانمحور در رتبه چهارم از نظر اهمیت قرار میگیرد. یافتههای پژوهش همچنان نشانگر این است که از دیدگاه مدرسان آموزش زبان و ادبیات فارسی، میان الگوهای آموزش ادبیات منظوم با الگوهای آموزش ادبیات منثور به غیرفارسیزبانان تفاوتی نیست. دستاوردهای این پژوهش به افزایش دانش زمینه آموزش هرچه کارآمدتر ادبیات فارسی و به تهیه منابع آموزشی نظریه بنیاد، علمی و معتبر برای غیرفارسیزبانان کمک میکند | ||
| Keywords | ||
| آموزش ادبیات فارسی; الگوی زبانمحور; الگوی فرهنگمحور; الگوی رشد فردی; الگوی یکپارچه; یادگیرنده غیرفارسیزبان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 266 PDF Download: 109 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,465 |
| PDF Download | 17,555,318 |