واکاوی ماهیت سوژه در قصّههای عامیانۀ کوتاه ایرانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی گفتمانی(بررسی ماهیت سوژه در 41 قصّۀ عامیانۀ کوتاه ایرانیِ انجوی شیرازی) | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 5, Volume 19, Issue 78, 1401, Pages 115-138 PDF (516.08 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: 2634.19.78.5 | ||
| Authors | ||
| وحید سجادی فر1; موسی پرنیان* 1; حمیدرضا شعیری2 | ||
| 1دانشگاه رازی | ||
| 2دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش با روش تحلیلی –کاربردی، کوشش شده است بر مبنای رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمانیِ مکتب پاریس، جایگاه ماهیتی سوژه در 41 قصّه از مجموعۀ قصّههای ایرانی سیدابوالقاسم اِنجوی شیرازی در ارتباط با مؤلفههای معنایی گوناگون در روایت مورد تحلیل قرار گیرد تا روشن شود که سوژه در روایت این قصّهها چه تعریفی دارد و نیز روشن شود که سوژه به عنوان مؤلفهای ماهیتبخش به دیگر مؤلفههای معنایی در قصّهها خود دارای چه ماهیتی است. با توجه به این مطالب در پژوهش این فرضیه مطرح است که سوژه در این قصّهها از دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی، میتواند تعریفی متفاوت با شخصیت داشته باشد که مؤلفههایی چون کمبود، کنش و تحول معنایی این تفاوت را رقم میزند. از سوی دیگر همانگونه که سوژه با حضور خود به روایت و مؤلفههای معنایی در آن موجودیت و ماهیت میبخشد خود نیز در جریان این ماهیتبخشی در ارتباطی متقابل با دیگر مؤلفههای معنایی در روایت در عین یگانگی نمودی (یکی بودن) ماهیتهای چندگانهای را به دست میآورد. یافتههای این پژوهش بیان میکند که در 41 قصّۀ بررسی شده در این مقاله در مجموع 171 شخصیت وجود دارد که بین آنها 121 شخصیت به سبب داشتن فرایندی کنشی برای تحول معنایی و برطرف کردن کمبود، دارای ویژگیهای سوژه از دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی هستند که این سوژهها در مجموع میتوانند 15 گونۀ ماهیت قابل تحلیل را به دست آورند که همین امر سوژه را در این قصّهها، مؤلفهای معنایی با ماهیت «سیّال» یا «درگذر» تعریف میکند. | ||
| Keywords | ||
| قصّههای عامیانۀ کوتاه ایرانی; سیدابوالقاسم انجویِ شیرازی; نظام گفتمانی; ماهیت سیّال; سوژه | ||
|
Statistics Article View: 258 PDF Download: 144 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,011 |
| PDF Download | 17,555,123 |