نگاهی به شاخصهای مناسب برای ساخت بازی رایانه ای سبک نقش آفرینی جهانِ باز بر اساس قصه ی فیروزشاه (دارابنامه) بیغمی | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 3, Volume 19, Issue 77, 1401, Pages 67-92 PDF (915.81 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: 2634.19.77.67 | ||
| Author | ||
| علیرضا پورشبانان* | ||
| دانشگاه هنر تهران | ||
| Abstract | ||
| ساخت بازیهای رایانهای در سبکهای مختلف با استفاده از متون ادبی، یکی از روشهای رایج در صنعت- رسانه بازیسازی در جهان است. نمونههای موفق پرشماری در این حوزه هست که با توجه به پیشرفتهای فناورانه در دسترس در ایران و لزوم تولید محتوای فرهنگی با رویکرد ملی، پرداختن به مقوله ساخت بازیهای رایانهای اقتباسی از ادبیات و فرهنگ ایرانی را بیش از پیش ضروری میسازد. بر این اساس، هدف پژوهش این است که با نگاهی میانرشتهای و کاربردگرایانه، ضمن ارائه شاخصهای مناسب ساخت بازی رایانهای اقتباسی از متنی روایی با تحلیل ظرفیتهای مناسب یکی از آثار ادبیات عامه کلاسیک فارسی (دارابنامه بیغمی) به روش توصیفی- تحلیلی به این مسأله پرداخته شود که این متن و آثار مشابه، چگونه میتوانند برای تولید بازی رایانهای در سبک نقشآفرینی مورد استفاده قرار گیرند؛ با این وصف، بهنظر میرسد وجود روایتی پر کنش با درونمایههای حماسی و غنایی در کنار تنوع فضا و مکانهای متفاوت برای ساخت مراحل مختلف بازی جهانِ باز و تکیه بر قهرمانانی مبارز و چالشجو، که در فضایی تعاملی، ظرفیت تولید هیجان و ایجاد همذات پنداری قابل قبولی دارد به همراه تعدد شخصیتها و تراکم کنشهای پرفراز و نشیب آنها برای خلق انواع کشمکشهای جسمی در کنار ظرفیت طراحی چالشهای ذهنی در قالب چارچوب جستجو و انواع مأموریتهای اصلی و فرعی، بستر آمادهای است که آثار این نوع از ادبیات را برای تولید بازیهای رایانهای با رویکرد اثرگذاری فرهنگ بومی مناسب کرده است. | ||
| Keywords | ||
| ادبیات عامه; بازی رایانهای; دارابنامه; سبک نقشآفرینی | ||
|
Statistics Article View: 224 PDF Download: 135 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,437,046 |
| PDF Download | 17,551,647 |