مقایسه کارکردهای ارتباطی تلمیح در متون غنایی و تعلیمی(با تکیه بر آثار سعدی) | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 1, Volume 19, Issue 75, 1401, Pages 9-30 PDF (1.25 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: 2634.19.75.1 | ||
| Authors | ||
| محسن اکبری زاده; مهدی دهرامی* | ||
| دانشگاه جیرفت | ||
| Abstract | ||
| هدف این مقاله مقایسه وجوه ارتباطی تلمیح در متون غنایی(غزلیات سعدی) و تعلیمی(بوستان) بهمنظور بررسی الزامات هنجارهای ادبی و ژانری حاکم بر متون ادبی با رویکردی ساختاری است. با اینکه مؤلف این دو متن، ذهنیتی واحد دارد و از تلمیحات مشترکی استفاده کرده، اصول ژانری، باعث تغییراتی در کارکردهای ارتباطی آنها شده است. گرایش متون غنایی به تلمیحات عاطفی در برابر برجستگی تلمیحات ترغیبی در متون تعلیمی، تلمیحات مؤلفمحور در متون غنایی در مقابل تلمیحات مخاطبمحور در متون تعلیمی، جهتگیری تلمیحات غنایی به سمت قطب استعاری زبان بر خلاف برجستگی قطب مجازی تلمیحات در متون تعلیمی از مهمترین پیامدهای تأثیر قواعد ژانری بر کارکردهای ارتباطی تلمیح در آثار غنایی و تعلیمی سعدی است. | ||
| Keywords | ||
| تلمیح در متون غنایی; تلمیح در متون تعلیمی; تلمیح در شعر سعدی; کارکرد ارتباط و تلمیح در شعر سعدی | ||
|
Statistics Article View: 251 PDF Download: 129 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,596 |
| PDF Download | 17,559,793 |