چرا مجالسالنفائس نقطه عطفی در سنّت تذکرهنویسی است؟ | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 3, Volume 18, Issue 72, 1400, Pages 57-77 PDF (963.72 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 2634.18.72.3 | ||
| Author | ||
| سید مهدی زرقانی* | ||
| دانشگاه فردوسی | ||
| Abstract | ||
| مجالس النفائس تذکره ای به زبان ترکی است که پس از انتشار، پنج نوبت به زبان فارسی ترجمه شد و اکثریت قریب به اتفاق تذکره های پس از آن نیز کمابیش تحت تأثیر شیوه این اثر هستند تا آنجا که میتوان سنت تذکره نویسی در ایران را به دو دوره پیش و پس از مجالس النفائس تقسیم کرد. پرسش اصلی مقاله در همین نقطه شکل می گیرد: وجه تشخص و تمایز این تذکره در چیست؟ پاسخ را باید در ویژگیهای ساختاری تذکره سراغ جست. هم از این روی، پس از مروری کوتاه بر ابعاد شخصیتی نویسنده به تحلیل ساختاری تذکره پرداخته ایم و در ادامه نظم گفتمانی جهان بیرون و درون متن را واکاویده ایم تا نشان دهیم که این ساختار متفاوت بر چه مبانی گفتمانیای بنا نهاده شده است. بررسی شیوه ها و شگردهای رده بندی و طبقه بندی شاعران، شیوه معرفی چهره ها و مسأله نقد شعر و شاعران سه موضوع محوری دیگری است که ارکان روش شناختی مجالس النفائس را نشان می دهد. ساختار این تذکره به گونههای مختلف بر سنت تذکره نویسی فارسی قرن دهم تا چهاردهم تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد. | ||
| Keywords | ||
| سنت تذکرهنویسی; مجالسالنفائس; امیر علیشیر نوایی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 246 PDF Download: 130 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,773 |
| PDF Download | 17,556,848 |