شیوهها و کارکردهای هنری ایجاز در شعر معاصر (با تکیه بر اشعار نیما، شاملو، اوجی) | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 6, Volume 17, Issue 70, 1399, Pages 169-193 PDF (579.48 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| Authors | ||
| سید محمد هاشمی* 1; رضا ستاری1; معصومه محمودی2 | ||
| 1دانشگاه مازندران | ||
| 2دانشگاه علوم پزشکی مازندران | ||
| Abstract | ||
| نگارندگان این پژوهش با هدف دستیابی بهشیوهها و کارکردهای بلاغی و هنری ایجاز در شعر معاصر، سه جریان شعری نیمایی، سپید و شعرکوتاه را برگزیده و از هر جریان، آثار مکتوب یک چهره شاخص را بررسی و تحلیل کردهاند. با بررسی شعرهای نیمایی نیمایوشیج، شعرهای سپید شاملو و شعرهای کوتاه منصور اوجی، شیوههای دستیابی به ایجاز در سه حوزه نشان داده شد که عبارت است از: ایجاز حذف (حذف فعل و حذف آغازین و پایانی)، ایجاز قصر(نماد و تلمیح) وایجاز دستوری (قید، واژهسازی و تغییر فعل) که با انگیزهها و کارکردهایی چون قافیهسازی و تقویت موسیقی، پرهیز از تداعی حسرت، تأکید بر یک واژه یا مفهوم، نمایشیکردن اندیشه، تعلیق معنا، ابهامآفرینی، فضاسازی، انتقال مفاهیم گسترده، توسعه زبان و خلق غرابت و آشناییزدایی صورت گرفته است. | ||
| Keywords | ||
| شعر معاصر; ایجاز; کارکردهای هنری; معانی و بیان | ||
|
Statistics Article View: 227 PDF Download: 120 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,633 |
| PDF Download | 17,559,801 |