منبع خطاهای فعلی فارسی آموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 5, Volume 18, Issue 71, 1400, Pages 123-150 PDF (1.01 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.2634/Lire.18.71.5 | ||
| Authors | ||
| زینب محمد ابراهیمی جهرمی* ; سیده نرجس نیّری فلاح | ||
| دانشگاه شهید بهشتی | ||
| Abstract | ||
| پژوهش با هدف تعیین منبع خطاهای فعلی فارسیآموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته شکل گرفته است و سعی میکند به این پرسش پاسخ دهد. که خطاهای فعلی فارسیآموزان سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته از چه منبعی نشأت میگیرد. بدین منظور انشاهایی از پیکره بینالمللی بنیاد سعدی به نشانی الکترونیکی http://sfcorpus.ir انتخاب شد. این دادهها توسط مدرسان بنیاد در سالهای94و95 در سامانه این بنیاد درج شده است و به زبانآموزان عرب، چینی، پاکستانی، هندی و ترک دوره فارسیآموزی در شش سطح (پایه، پیشمیانی، میانی، فوق میانی، پیشرفته و فوق پیشرفته) متعلق است. با توجّه به موضوع پژوهش، 210 انشا متعلق به پنج فارسیآموز از کشورهای عربستان، چین، پاکستان، هند و ترکیه انتخاب شد که از هرفارسیآموز14برگه و در مجموع 70 برگه در هر سطح زبانآموزی (مبتدی، میانی و پیشرفته) با موضوعات مختلف برگزیده شد؛ سپس دادهها براساس انگاره تحلیل خطا1 (کشاورز2 ،1994) به روش توصیفی تحلیل، و نتایج به صورت کیفی و کمی ارائه شد. نتایج این بررسی نشان میدهد که خطاهای فعلی فارسیآموزان در سطح مبتدی از منبع برون زبانی3 نشأت می گیرد و در سطح میانی به راهبرد یادگیری4 و در نهایت در سطح پیشرفته به بافت یادگیری5 مربوط است. حاصل این بررسی میتواند مورد توجّه مدرسان، مؤلفان و برنامهریزان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان قرار گیرد تا به شناخت بهتری از نقاط ضعف فارسیآموزان به منظور انتخاب روش تدریس مناسب و تدوین کتابهای آموزشی دست یابند. | ||
| Keywords | ||
| تحلیل خطای فارسی آموزان; فعل; فارسیآموزان; منبع خطای فارسی آموزان; سطح زبانآموزی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 286 PDF Download: 193 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,345 |
| PDF Download | 17,549,902 |