ارزشیابی مهارت و خردهمهارتهای نوشتن در آزمون اَمزا در مقایسه با نظامهای آموزشی متوسطه امریکا و بریتانیا و بررسی دستنوشتههای دانشآموختگان نظام متوسطه ایران | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 2, Volume 17, Issue 69, 1399, Pages 35-61 PDF (869.2 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| مریم دانشگر* 1; زهرا عباسی2; مرضیه مدنی رزاقی; ندا محمدی3 | ||
| 1فرهنگستان زبان و ادب فارسی | ||
| 2دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3علوم پزشکی تهران | ||
| Abstract | ||
| بررسی خردهمهارتهای نوشتن در آزمون اَمزا در مقایسه با دو آزمون ارزیابی برنامه درسی ملی بریتانیا NCA و ارزشیابی تحصیلی ملی امریکا NAEP و تحلیل ارزشیابی مهارت نوشتن و ارائه الگویی برای ارزشیابی این مهارت باتوجه به خردهمهارتهای آن، هدف این مطالعه است. مقایسه خردهمهارتها در این سه آزمون نشان داد ارزشیابی تحصیلی ملی امریکا NAEP به خردهمهارتهای بیشتری نسبت به دو آزمون دیگر در بریتانیا و ایران توجه کرده است. نمونه آماری موردمطالعه، 270 نفر از دانشآموختگان دوره متوسطه تهران هستند و تصحیح و تحلیل نوشتههای آنان براساس جدول ارزشیابی محققساخته شامل شش خردهمهارت و هفده شاخص مبتنی بر برجستهسازی خردهمهارتهای نوشتاری انجام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که متغیر جنسیت در تمام خردهمهارتهای ششگانه مهارت نوشتن معنادار است و مهارت نوشتن دختران از پسران و دانشآموختگان تجربی از دو رشته دیگر بهتر بوده است. برتری نسبی دانشآموختگان رشته انسانی در بخش «محتوا»، رشته تجربی در «انسجام» و رشته ریاضی در «دستور زبان» بوده است. همچنین ضعف «دستور زبان» در رشته علوم انسانی، و «محتوا» و «شکل» در علوم ریاضی و تجربی قابل توجه است. این نتایج تأکیدی بر این ضرورت است که برای آموزش صحیح نوشتن و ایجاد مهارتهای لازم، نیاز است هرساله ارزشیابیهای استاندارد در تمامی مقاطع سنی و تحصیلی انجام، و از نتایج برای اصلاح و تکمیل برنامه درسیـآموزشیِ «نوشتن» استفاده شود. | ||
| Keywords | ||
| زبان فارسی; ارزشیابی; مهارت نوشتن; انشا; آزمون اَمزا | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 244 PDF Download: 108 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,454,648 |
| PDF Download | 17,557,940 |