بررسی کارکرد استعارههای مفهومی در پرورش درونمایۀ رمان سمفونی مردگان | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 5, Volume 17, Issue 68, 1399, Pages 137-162 PDF (440.71 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| محمود صارمی* 1; محمّد ایرانی2; عامر قیطوری2 | ||
| 1رازی کرمانشاه | ||
| 2دانشگاه رازی | ||
| Abstract | ||
| مقالۀ پیش رو میکوشد با تکیه بر «نظریۀ استعارۀ مفهومی» نظامهای استعاری حاکم بر رمان سمفونی مردگان (1368) را نشان دهد و بر اساس آنها برجستهترین درونمایههای رمان را معرفی، و اثبات کند که این نظامهای استعاری قدرتمند، متن را به کل منسجم و یکپارچهای تبدیل کرده است؛ از این رو با بررسی استعارههای خُردِ رمان، سه نوع استعارۀ مفهومی «جهتی»، «وجودی» و «ساختاری» در متن شناسایی و معرفی شدهاست که هر کدام یک مضمون محوری را پرورش میدهد. پژوهش به این نتیجه میرسد که مؤلّف بر اساس این سه استعاره، جهاننگریها و مضمونهای حاکم بر ذهن خود را در قالب سه «نگاشت کلانِ» «قدرت، بالا است/ ضعف، پایین است»، «انسان، حیوان است» و «زندگی، جنگ است» عرضه کردهاست. این طرحوارهها نمودار نظام فکری مسلّط بر ذهن نویسنده است که به شکلی نامحسوس در سراسر متن گسترش یافته و سبب انسجام محتوایی آن نیز شده است. | ||
| Keywords | ||
| استعارۀ مفهومی; رمان سمفونی مردگان; عباس معروفی; استعاره و درونمایه در رمان فارسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 234 PDF Download: 100 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,625 |
| PDF Download | 17,559,799 |