تحلیل نشانه– معناشناسی فرآیند داستانسراییِ هزار و یکشب از نظام تقابل تا تطابق | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 3, Volume 17, Issue 68, 1399, Pages 89-110 PDF (596.44 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| فاطمه دادبود1; حسن بشیرنژاد* 2; حمیدرضا شعیری3 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
| 2فرهنگیان، تهران | ||
| 3دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
| Abstract | ||
| این جستار به بررسی روند روایتپردازی در داستان هزار و یکشب میپردازد و تلاش میکند تا سیر حرکت روایتپردازیِ راوی، شهرزاد را برای تعلیق و تأخیرِ کنش بیمارگونه شهریار نشان دهد و حصول به هدفغایی یعنی توقّف کامل آن کنش و رسیدن به غایتمندی ِگفتمان را براساس رویکرد نشانهمعناشناسی گرمس بررسی کند. مسأله اصلی پژوهش این است که چگونه با نشتی روایت به درون گفتمان، ساز و کار گفتمانی تغییر میکند و با این تغییر، نظامِ کنشیانتقامجوییِ ملک بهحالت تعلیق درمیآید و استمرار این تعلیق سبب میشود که نظام ارزشی تغییرکند. با تغییر نظام ارزشی و استحالهپذیری، شهریار از نیستی به هستی باز میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد که کنش تقابلی اولیّه بین شهرزاد و شهریار به وضعیتِ عاطفی و تطابقی منجر شده و استعلایِ معنایی با تغییر از وضعیت نابسامان به وضعیت سامانیافته رخ داده است. میتوان اذعان کرد که هرگز روایتها بدون شکلگیری نظام گفتمانی شکل نمیگیرد. مقاومت شهرزاد، بحران عاطفی را در شهریار به استعلای معنای حضور در هستی تغییر میهد. شهرزاد با بهرهگیری از زبان روایت، موقعیت نابسامان اجتماعی و شرایط روحی شهریار را تغییر میدهد و شهریار در مقابلِ معنای جدیدی از زندگی و هستی در جهان قرار گرفته است. | ||
| Keywords | ||
| گفتمان روایی; نشانه-معناشناسی; روایتپردازی; داستان هزار و یکشب | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 211 PDF Download: 71 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,550 |
| PDF Download | 17,559,782 |