شهسوار ایمان» در دیدگاه عطار نیشابوری و سورن کییرکگور | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 2, Volume 7, Issue 27, 1389, Pages 37-58 PDF (231.76 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Author | ||
| دکتر قدرت اله طاهری* | ||
| دانشگاه شهید بهشتی | ||
| Abstract | ||
| سطوح و کیفیت دینداری و دین ورزی، در همه ادیان توحیدی همواره محل بحث بوده و هست؛ از جمله اینکه حقیقت یک دین، چگونه در ساحات بیرونی و درونی زندگی باورمندان آن متجلی میشود؟ و شرایط درک ذات دین و وصول به عالیترین مراتب ایمان کدام است؟ به منظور پاسخ گویی به این پرسشها ادیان الهی الگوهای قابل شناخت و متابعتی ارائه میکنند که تمام حقیقت آن دین، در وجود همین الگو و اسوهها، تحقق عینی یافته و انتظارات حداکثری شارع دین، در شخصیت، منش، گفتار و کردار آنان به منصه ظهور رسیده است. بر پایه این اصل دینی، در فلسفه و ادبیات عرفانی، نمونههای برتر تحت عنوان «شهسواران ایمان» ساخته و پرداخته میشوند. عطار نیشابوری، «شهسوار ایمان» خود را در شخصیت تاریخی و مناقشهبرانگیز منصور حلاج از یک سو، و شخصیتهای ادبی مانند شیخ صنعان و عقلا مجانین، از سوی دیگر، باز مییابد و در مقابل، سورن کییرکگور، فیلسوف اگزیستانسیالیست و متأله مسیحی، ابراهیمِ خلیل (ع) را مصداق بارز و نمونه عینی «شهسوار ایمان» میداند. آنچه این دو اندیشمند را به یکدیگر نزدیک میکند، باور مشترک آنان در چگونگی وصول به آستانه ایمان واقعی و شرایط کسب مقام شهسواری است؛ در نظرگاه آنان، «گذشتن از امورِ اساسیِ تعلق آفرین» یگانه شرط دستیابی به مقام شامخ ایمان است؛ اموری که با فردیت، هویت و ذات فرد درآمیخته و ترک آن به مثابه نفیِ خویشتنِ خویش است. در این پژوهش با رهیافتی تطبیقی و تأویلی اشتراکات فکری دو متفکر در این حوزه بررسی می شود. | ||
| Keywords | ||
| کلیدواژه ها: عرفان اسلامی; فلسفه غربی; شهسوار ایمان; عطار نیشابوری; سورن کی یر کگور | ||
|
Statistics Article View: 246 PDF Download: 93 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,437,046 |
| PDF Download | 17,551,647 |