تحلیل روایتشناسانه داستان گنبد پیروزه هفت پیکر | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 2, Volume 6, Issue 23, 1388, Pages 45-66 PDF (235.92 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Authors | ||
| سمیرا بامشکی* ; بهاره پژومندداد | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| با بررسی الگوهای تحلیل پیرنگ در نظریههای روایتشناسی به این پرسش پاسخ میدهیم که «الگوی کنشهای» طرح داستان گنبد پیروزه چیست و این الگو بیانگر و نشاندهنده چیست. با این پژوهشِ ساختاری به شناخت ذهن بشر آنگاه که در حالت خلق روایت عرفانی است دست مییابیم. برای تحلیل این روایت از روش تودورف و گریماس استفاده شده است. اساس روش تودورف به شناسایی الگوی کنشهای داستانی و عنصر ثبت بنمایه اصلی اختصاص دارد. با شناسایی این دو مورد تأیید میشود که روند شکلگیری و پیشرفت کنشهای داستانی در داستان ماهان با داستان هبوط تطابق دارد و بنمایه اصلی این داستان یکسان است. برای اثبات این یکسانی از روش گریماس استفاده میشود که بر پایه جفتهای متقابل داستانی و الگوی کنشگرها (شخصیتها) استوار است که از این طریق تناظر و برابری شخصیتهای دو داستان نشان داده میشود. با توجه به شواهد نتیجه این میشود که داستان ماهان در طبقهبندی قصههای عرفانی قرار میگیرد و سرچشمه و ریشه آن داستان هبوط است. | ||
| Keywords | ||
| کلید واژهها: داستان گنبد پیروزه; روایت شناسیِ ساختاری; داستان هبوط; نظامی گنجوی; هفت پیکر; الگوی کنش | ||
|
Statistics Article View: 194 PDF Download: 72 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,499 |
| PDF Download | 17,551,442 |