کارکرد هنری قید و گروههای قیدی در اشعار شاملو | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 4, Volume 5, Issue 18, 1386, Pages 77-102 PDF (277.64 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Author | ||
| دکتر محمدرضا عمران پور* | ||
| دانشگاه اراک | ||
| Abstract | ||
| برجستهسازی از طریق ساخت و کارکرد هنری قید و گروههای قیدی یکی از تمهیدات تبدیل زبان روزمره به زبان ادبی در اشعار شاملو است. بسامد گونههای مختلف، ساختهای گوناگون و نقشی که گروههای قیدی در ایجاد موسیقی و صور خیال و توصیف و فضاسازی در اشعار شاملو دارد، حاکی از این است که او به این مقوله زبانی توجه خاصی داشته و از آن به عنوان یکی از عوامل برجستهسازی و آفرینش زیبایی در اشعار خود بهره برده است. شاملو از دو جنبه صوری و محتوایی گروههای قیدی در برجستهسازی اشعارش بهره برده است. ساختهای چندباره و پیوسته گروههای قیدی که از «هسته+ پیرو توضیحی» تشکیل شده است و شیوه جایگزین کردن آنها در محور همنشینی زبان و استفاده از آنها در ایجاد گونههای مختلف موسیقی، مهمترین کارکرد جنبههای صوری و ساخت تصاویر و صورتهای خیالی ابتکاری از قبیل تشخیص، آشناییزدایی در تشخیصهای مبتذل و عادیشده، تعلیل در تشخیص، تشبیه، نماد سازی و متناقضنمایی و غیره کارکرد جنبه محتوایی گروههای قیدی در برجستهسازی اشعار شاملو به شمار میآید. | ||
| Keywords | ||
| کلید واژه: شاملو; گروههای قیدی; برجستهسازی; زبان ادبی | ||
|
Statistics Article View: 205 PDF Download: 129 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,625 |
| PDF Download | 17,550,025 |