رویکردهای آموزش زبان فارسی بر پایۀ ادبیات فارسی | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 2, Volume 16, Issue 63, 1398, Pages 37-61 PDF (574.31 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| Authors | ||
| هدی حسین پور بوانلو1; احسان قبول* 2; مهبد غفاری3 | ||
| 1دانشگاه فردوسی | ||
| 2دانشگاه فردوسی | ||
| 3دانشگاه کمبریج | ||
| Abstract | ||
| رابطۀ میان آموزش زبان و ادبیات دو سویه دارد؛ از یک سو یکی از اهداف غایی آموزش زبان، ورود به عرصۀ ادبی هر زبانی است و از سوی دیگر ادبیات ابزاری است برای آموزش زبان و ارتقای مهارتهای زبانی. سویۀ دوم در ایران کمتر شناخته شده است؛ بنابراین در این مقاله برآنیم به این سویه بپردازیم. در این راستا در گام نخست از مجموعۀ کتابها و منابع معتبر علمی، سیزده رویکرد عمومی در آموزش زبان بر بنیان ادبیات جمعبندی و معرفی شد که این امر برای نخستین بار صورت گرفته است و در گام دوم برای هر رویکرد، مثالها و نمونههایی از مجموعه کتابهای آموزش نوین زبان فارسی – در جایگاه یکی از منابع اصلی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در مراکز معتبر- انتخاب و بر اساس شاخصههای نظری هر رویکرد تحلیل و تبیین گردید. دستاورد این پژوهش در این است که بخشی از ظرفیتهای ادبیات فارسی را در آموزش زبان و ارتقای مهارتهای زبانی آشکار میکند و دریچهای نوین را به سوی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان میگشاید. | ||
| Keywords | ||
| ادبیات فارسی; رویکردهای آموزش زبان; آموزش نوین زبان فارسی; مهارت-های زبانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 266 PDF Download: 135 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,443,786 |
| PDF Download | 17,553,714 |