وجوه عنصر سبکی تناقض در رمانهای پسامدرن فارسی (بر مبنای آثار براهنی، روانی پور، خسروی و کاتب) | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 6, Volume 12, Issue 49, 1394, Pages 125-150 PDF (275.11 K) | ||
| Authors | ||
| پارسا یعقوبی جنبه سرایی* 1; سید محسن حسینی مؤخر2; خدیجه محمدی1 | ||
| 1دانشگاه کردستان | ||
| 2دانشگاه لرستان | ||
| Abstract | ||
| تناقض، همپوشانی نشانهها و مفاهیم بدیل در محور جانشینی زبان است. در هر روایتی اعم از توضیحی یا داستانی؛ راوی برای معرفی کنش یا وضعیتی میتواند از میان چند امکانِ نشانهای، فقط یک مورد را انتخاب کرده؛ به کار گیرد که آن نشانه سبب میشود کنش یا وضعیت مذکور با مرزبندی نسبتاً دقیق و قطعی معرفی شود. هرگاه مرزبندی مذکور به دلیل همپوشانی و تداخل نشانههای بدیل، قطعیت خود را از دست بدهد، تناقض اتفاق افتاده است. البته درجه تباین یا تقابل نشانههای بدیل گاهی بسیار شدید و گاه آنقدر کمرنگ است که گویی تناقض نیست. در همه انواع ادبی صورتهایی از تناقض به چشم میخورد. منتهی در برخی از مکاتب یا ژانرهای ادبی به دلیل پشتوانه فکری یا ویژگی سبکی به شکلی فراگیر و گسترده وجود دارد. در ادبیاتِ مشهور به پسامدرن، بنا به ویژگی عدم قطعیت، تناقض با وجوهی متنوع و در مقام عنصر سبکی غالب نمود مییابد و ابهام برآمده از آن، خواننده را به شکل افراطی دچار سردرگمی میکند. بر همین اساس در این نوشتار از میان دو شکل کلان تناقض صوری و معنایی؛ وجوه نوع اخیر در آثار چهار نویسنده برجستۀ دهههای هفتاد و هشتاد شمسی به شیوه توصیفی- تحلیلی تعیین، طبقهبندی و تحلیل شده است. نتیجه نشان میدهد که از میان وجوه تناقض معنایی، سه شکل «شخصیتپردازی متناقض»، «تداخل ساحت دنیای داستانی و واقعی» و «پایانبندی حلقوی و چندگانه» همراه با فروعات عمده ترین دلیل اصلی ابهام در آثار بررسی شده است. | ||
| Keywords | ||
| رمانهای پسامدرن; براهنی; روانیپور; خسروی; کاتب; تناقض | ||
|
Statistics Article View: 286 PDF Download: 150 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,454,661 |
| PDF Download | 17,557,944 |