چرخش سیاق و پیامدهای معنایی آن در مدیر مدرسۀ جلال آلاحمد | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 6, Volume 13, Issue 51, 1395, Pages 131-146 PDF (586.12 K) | ||
| Authors | ||
| مریم معین درباری; محمدرضا پهلوان نژاد* | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| این مقاله سعی میکند در قالب مطالعهای موردی، کارایی الگوی تحلیل سیاق را در مطالعۀ گفتمان ادبی به بوتۀ آزمایش گذارد؛ بدین منظور، پس از طرح مقدماتی مسئلۀ تحقیق و مروری اجمالی بر سیر تاریخی نظریۀ سیاق در سنت زبانشناسی نقشگرا به معرفی اجمالی الگوی تحلیل سیاق مایکل هلیدی پرداخته، و در نهایت الگوی یادشده عملاً در تحلیل مسئلۀ چرخش سیاق در مدیر مدرسه جلال آلاحمد به خدمت گرفته شد. یافتهها بیان میکند که آلاحمد در سراسر داستان به تناسبِ تغییر بافت موقعیتی و به مجرّد تغییر مشارکان رویدادهای کلامی و به اقتضای نوع روابط نقشی آنان با یکدیگر از شیوه چرخش سیاق بهره میجوید و در این کار، ضمن تلفیق عناصر زبانی و پیرازبانی، هر سه عامل سیاق سخن شامل «دامنۀ گفتمان»، «منش گفتمان» و «شیوۀ گفتمان» را به تناسب در تحقق عوامل سهگانۀ لایۀ معنایی زبان دخیل کرده است. | ||
| Keywords | ||
| تحلیل سیاق در داستان امروز; زبانشناسی نقشگرا و ادبیات داستانی; نثر جلال آلاحمد; تحلیل مدیر مدرسه | ||
|
Statistics Article View: 212 PDF Download: 136 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,879,857 |
| PDF Download | 16,061,053 |