بازشناسی مبانی نظری نگارگری ایرانی در رمان بوف کور | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 5, Volume 13, Issue 54, 1395, Pages 113-141 PDF (1.15 M) | ||
| Authors | ||
| حسام کشاورز* ; علی اصغر فهیمی فر | ||
| دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| این پژوهش میکوشد مبانی نظری نگارگری ایرانی را در بوف کور بازجوید تا نقاشی ایرانی را در کنار دیگر خاستگاههای داخلی و خارجی به عنوان یکی از سرچشمههای این رمان معرفی کند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای است. نتایج این جستار نشان داد که صادق هدایت با آشنایی به ویژگیهای نگارگری، بیان مدرنیستی اثر خویش را تا حد زیادی بر مبانی این هنر استوار کرده است. ویژگیهای روان-داستانی، واقعیت گریزی، چندروایتی، شخصیت پردازی نوعی و پرده برداری از زمان و مکان که از مبانی اساسی نقاشی ایرانی است، بنیانهای رمان بوف کور نیز به شمار میرود؛ ضمن اینکه صحنۀ کلیدی بوف کور یعنی پیر و پریچهر، خود مجلس رایجی در تاریخ نگارگری است که عناصر آن مانند گل نیلوفر، آب، درخت سرو و دیگر موارد از جانب دیگر، نوعی همبستگی نمادپردازانه میان این رمان و نقاشی ایرانی ایجاد میکند. | ||
| Keywords | ||
| صادق هدایت; بوف کور; نگارگری و نقاشی ایرانی; ارتباط رمان فارسی با نقاشی ایرانی | ||
|
Statistics Article View: 217 PDF Download: 74 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,800,445 |
| PDF Download | 15,998,434 |