مفهوم «دیگری» و «دیگربودگی» در انسانشناسی باختین و انسانشناسی عرفانی | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 3, Volume 10, Issue 40, 1392, Pages 63-88 PDF (684.37 K) | ||
| Authors | ||
| حسینعلی قبادی* 1; مریم رامیننیا2 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2دانشگاه گنبد کاووس | ||
| Abstract | ||
| توجه به «دیگری» به عنوان سویه اصلی شناخت در هسته اصلی انسانشناسی باختین قرار دارد. با اینکه در نگرشهای نوین فلسفی نیز بر لزوم وجود دیگری به عنوان فاعل شناسا نه موضوع شناسایی تأکید شده است، باختین با گسترش مفهوم و جایگاه «دیگری»، پایههای انسانشناسی خود را بر کنش دوسویه من-دیگری، بنا میکند و تا بدانجا پیش میرود که دیگری را بر «من»، فراتر برده نظریه «دیگربودگی» را مطرح میسازد. مسئله دیگری و دیگربودگی از سوی باختین، افقهای نوینی در پیوندهای انسانی و مناسبات آنها در برقراری روابط دوسویه، همدلانه و برابر، در عصر معاصر گشود. در انسانشناسی عرفانی نیز مسئله «دیگری» همواره مورد توجه بوده است؛ چنانکه میتوان ادعا کرد که مدار عرفان بر «دیگری» میچرخد و در غایت خود در مسئله فنا و بقا که تعبیری از دیگربودگی است، استوار میگردد. در این جستار تلاش بر این است که مفهوم و جایگاه «دیگری» و «دیگربودگی» در انسانشناسی باختین و انسانشناسی عرفانی کاویده شده، نشان داده شود که مکتب عرفان با رویکرد اخلاقگرایانه و باختین با رویکرد معرفتشناسانه و اجتماعی بر درک و تبیین بایستگی وجود و ترجیح دیگری در حیات انسانی تأکید کردهاند. | ||
| Keywords | ||
| دیگری; دیگربودگی در انسانشناسی باختین; انسانشناسی عرفانی | ||
|
Statistics Article View: 248 PDF Download: 120 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,481 |
| PDF Download | 17,555,330 |