ماهیت شعر از دیدگاه منتقدان ادبی اروپا (از افلاطون تا دریدا) | ||
| پژوهشهای ادبی | ||
| Article 4, Volume 1, Issue 2, 1382, Pages 73-90 PDF (842.64 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| Author | ||
| سید محسن حسینی مؤخر* | ||
| دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| نظریهپردازان ادبی از دیر باز تاکنون از چشماندازهایی مختلف به شعر و ماهیت آن نگریستهاند. پیش از همه، افلاطون و ارسطو بودندکه شعر را چونان دیگر مقولههای هنری، تقلید از طبیعت دانستند. این نظریه که سنگ بنای دیگر نظریههای ادبی هم بود تا روزگار معاصر هم تداوم یافت. در اوایل قرن بیستم و همزمان با پیدایش نظریات جدید فلسفی و زبانشناختی، بوطیقاهایی جدید پدید آمد که در آن برخلاف نظریههای کلاسیک، زبان شعر بتدریج وظیفه انتقال پیام و معنی را از دست میداد. مطالعه درباره زبان (جنبه عینی) اثر، محور تدریجی معنی یا چند معنایی شعر و نیز دخالت دادن مخاطب در خلاقیت ادبی اثر از جمله برجستهترین ویژگیهای نظریههایی چون صورتگرایی، ساختارگرایی ، نشانهشناسی، تأویل متن و ساختار شکنی است. یکی از نکاتی که در بررسی تحلیلی این نظریههای شعری بیش از نتایج دیگر به چشم میآید تعدد و تنوع چشماندازهایی است که به واسطه آن، شعر و ماهیت آن بارها مورد کندوکاو و بررسی قرار گرفته است. | ||
| Keywords | ||
| شعر; ماهیت شعر; نظریه ادبی; افلاطون; دریدا | ||
|
Statistics Article View: 234 PDF Download: 55 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,263,725 |
| PDF Download | 16,212,996 |