آموزش طراحی شهری: واکاوی شیوه های آموزشی با تاکید بر چارچوب مسئولیت اجتماعی | ||
| گفتمان طراحی شهری | ||
| Article 6, Volume 2, Issue 3, 1400, Pages 89-110 PDF (392.58 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| سیدمهدی خاتمی* ; پوریا بوجاری; احسان رنجبر | ||
| گروه طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| اهداف: در قرن بیست ویکم، با توجه به تغییر پارادایم آموزش عالی در حرکت به سمت رویکرد مسئولیت اجتماعی دانشگاه از طرفی، و ماهیت پویا رشته طراحی شهری و همچنین چالشهای شهرسازی از طرف دیگر، اهمیت مطالعات آموزشی در این زمینه بسیار ضروری به نظر میرسد. لذا هدف نوشتار حاضر، ضمن شناسایی شیوه های آموزشی رایج در طراحی شهری، فراهم کردن زمینه برای بازطراحی برنامه آموزشی طراحی شهری منطبق بر رویکرد مسئولیت اجتماعی است. روش: برای این منظور، مطالعات مربوط به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و همچنین مطالعات آموزش طراحی شهری مرور گردید و از طریق گفت وگو با برخی متخصصین طراحی شهری، الگوی مسئولیت اجتماعی برای آموزش طراحی شهری پیشنهاد داده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دهنده توجه به چهار شیوه یادگیری- یاددهی شامل آموزش سنتی، پروژه محور، خدمات محور، و آموزش پایدار در برنامه های آموزشی طراحی شهری در مقطع کارشناسی ارشد است. همچنین الگوی مسئولیت اجتماعی برای رشته طراحی شهری در چهار بخش ارزشها، مدیریت، اعمال، و اثرات تدوین گردید. نتیجه گیری: نگاه مسئولیت اجتماعی میتواند فرآیندهای دستیابی به توسعه پایدار را تسهیل نماید و با تاکید بر اهمیت اخلاق به تربیت متفکرین دغدغه مند و مسئول در این جهت گام بردارد | ||
| Keywords | ||
| شیوه آموزشی; مسئولیت اجتماعی دانشگاه; شیوه یادگیری-یاددهی; آموزش طراحی شهری | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 257 PDF Download: 75 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,527 |
| PDF Download | 17,551,447 |