بازشناسی شاخصهای برنامهریزی و طراحی خیابان دوستدار کودک از دیدگاه کودکان (مطالعه موردی خیابان مصباح کرج) | ||
| گفتمان طراحی شهری | ||
| Article 2, Volume 1, Issue 3, 1399, Pages 18-32 PDF (1.31 M) | ||
| Document Type: پژوهشی کیفی | ||
| Authors | ||
| سکینه معروفی* 1; زهرا رجبی2 | ||
| 1استادیار گروه شهرسازی دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه بین امللی امام خمینی | ||
| Abstract | ||
| خیابان به عنوان مهمترین فضای شهری نقش تأثیرگذاری در شکلگیری تصویر ذهنی کودکان از شهر و محل زندگی خود دارد. در این تحقیق، از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شده است به این ترتیب که بررسی منابع موجود در ایران و جهان، نظریات اندیشمندان مطرح در این زمینه و نیز بیانیهها و بخشنامههای منتشرشده از سوی سازمانهای مرتبط جهانی (یونسکو و یونیسف) از روش مطالعه اسنادی بهره گرفته شده است. همچنین برای بازشناسی شاخصهای فوق از دیدگاه کودکان از روش تحلیل محتوا استفاده شد. برای شناسایی نیازها و تمایلات کودکان، از دانشآموزان ۱۲ تا ۱۳ ساله مدرسه دخترانه هاجر واقع در خیابان مصباح کرج خواسته شد ویژگیهای خیابان مورد نظر خود را در قالب انشاء بیان نمایند. در تعیین تعداد دانشآموزان از روش نمونهگیری نظری استفاده شد. برای بررسی دادههای متنی جمعآوری شده ابتدا مفاهیم مندرج در دادههای متنی استخراج، کدگذاری و بر اساس مطالب ارائهشده دستهبندیها انجامشد و پس از دستهبندی مجدد با بررسی دادههای متنی فراوانی کدها در هر یک از دستهها بیان گردید . در بازشناسی شاخصهای مورد نظر کودکان از طریق تحلیل محتوای دادههای متنی بیشترین فراوانی در زمینه ابعاد و شاخصهای مد نظر کودکان مربوط به بعد عینی و بصری و همچنین در میان سه شاخص مطرح در این حوزه شاخصهای مربوط غنای حسی از بیشترین اهمیت برخوردار بودهاند به این ترتیب که 28 درصد دادهها مربوط به بعد عینی و بصری بوده است. و شاخصهای غنای حسی 55 درصد فراوانی از میان شاخصهای بعد بصری و عینی را به خود اختصاص دادهاند. | ||
| Keywords | ||
| خیابان مصباح کرج"; خیابان دوستدار کودک"; تحلیل محتوای متنی" | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 206 PDF Download: 95 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,399 |
| PDF Download | 17,551,408 |