گذار از تعلیم و تربیت الحادی به الهیاتی؛ درآمدی تحلیلی بر فلسفه تعلیم و تربیت هگل | ||
| اندیشه فلسفی | ||
| Article 4, Volume 3, Issue 4 - Serial Number 12, 1402, Pages 327-338 PDF (645.92 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.58209/jpt.3.4.327 | ||
| Author | ||
| حسن مهرنیا* | ||
| گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
| Abstract | ||
| در عالم غرب مساله «بیلدونگ» بیش از هر کسی در اندیشه هگل مورد توجه قرار گرفته است. او در کتابهای پدیدارشناسی روح و عناصر فلسفه حق و همچنین خطابههای نورنبرگ بر این موضوع تمرکز بیشتری نموده است. در مقاله حاضر دو نکته محوری در اندیشه هگل مورد تاکید قرار گرفته است؛ الف) ضرورت تمایزنهادن میان گونههای مختلف بیلدونگِ «الهیاتی-اخلاقی»، «طبیعی-انسانشناسانه»، «سیاسی» و در نهایت بیلدونگ «فرهنگی-تاریخی» هگلی؛ و سپس رفع اتهام از سیستم هگلی، مبنی بر تلاش در جهت حذف خدا و نگره الهیاتی از مفهوم بیلدونگ، ب) اثبات این مطلب که از نظر هگل فرآیند تعلیم و تربیت همزمان «طبیعت»، «فرد» و «جامعه انسانی» را در بر گرفته و بر خلاف تصور رایج، محدود به فرد انسانی نخواهد بود. ازاینرو وی به هنگام بحث از آگاهی، آزادی، از خودبیگانگی و نظایر آن در واقع مراتب شکلگیری تعلیم و تربیت در این سه ساحت را تبیین میکند. | ||
| Keywords | ||
| تعلیم و تربیت (بیلدونگ); روح مطلق; سکولاریزم; هگل | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 41 PDF Download: 29 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,529 |
| PDF Download | 17,551,447 |