اصالت وجود بهعنوان معیار خیر اخلاقی در فلسفه صدرا | ||
| اندیشه فلسفی | ||
| Article 3, Volume 2, Issue 4 - Serial Number 8, 1401, Pages 311-324 PDF (661.05 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.58209/jpt.2.4.311 | ||
| Author | ||
| رضا صادقی* | ||
| گروه فلسفه، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| Abstract | ||
| در فلسفه صدرا وجود به عنوان خیر معرفی شده است و تشکیک وجود همزمان مراتب خیر را نیز نشان میدهد. ملاصدرا در اخلاق نیز به حسن و قبح ذاتی و عقلی باور دارد. در این مقاله از ارتباط این دو بخش از اندیشه صدرا بحث خواهیم کرد و نشان خواهیم داد اصالت وجود میتواند مبنایی عقلی برای دفاع از حسن و قبح ذاتی افعال اخلاقی باشد. ادعای اصلی این است که اصالت وجود و تشکیک در وجود ابعادی هنجاری نیز دارند. در مقایسه دیدگاه صدرا با دیدگاه دو فیلسوف معاصر او مشخص خواهد شد صدرا به دلیل آنکه با تکیه بر عقل از خیر اخلاقی دفاع میکند احکام اخلاقی را تابع اراده انسان نمیداند و دیدگاه او در برابر ارادهگرایی دکارتی قرار دارد. همچنین اخلاق واقعگرایانه او با فایدهگرایی تجربی نیز تفاوت دارد و به دلیل پیوند دادن وجود با خیر در برابر بیمعنایی و پوچگرایی است. | ||
| Keywords | ||
| اصالت وجود; حسن و قبح عقلی; حسن و قبح ذاتی; ارادهگرایی; نسبیگرایی اخلاقی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 41 PDF Download: 21 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,456 |
| PDF Download | 17,555,316 |