نقدی بر باور «حیرت: سرآغاز فلسفه» و استدلال برای «تعجب: منشاء استنباط ابداکتیو» | ||
| اندیشه فلسفی | ||
| Article 6, Volume 1, Issue 3, 1400, Pages 249-263 PDF (545.7 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.58209/jpt.1.3.249 | ||
| Author | ||
| منوچهر ذاکر* | ||
| دانشکده ریاضی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، زنجان، ایران | ||
| Abstract | ||
| ارتباط هیجان حیرت با منشاء و آغاز اندیشه فلسفی و هیجان تعجب با تفکر ابداکتیو هدف اصلی مقاله است. باور مشهور افلاطونی اظهار میکند که تجربه حیرت، منشاء فلسفه است. برای نقد این باور استدلال میکنیم، دانش تبیینی و عادیسازی که در جامعه منتشر است توأم با هستیشناختی طبیعتگرا، امر محیرالعقول را عقیم و از لحاظ تأثیرات فکری منتهی به فلسفه، ناکارآمد کرده است. در مقابل، استدلال میکنیم که منشاء اندیشه فلسفی در خلقوخوی ذهنی تعمق فکری و دروننگری همراه با آموزه معرفتی تشکیک و کاوش در دانش و باورهای موجود قرار دارد. ابداکشن در چند دهه اخیر موضوع پژوهش در شاخههای مختلف بوده است. تلاش میشود تا بررسی نوینی از استنباط ابداکتیو و ابداکشن ذهنی ارائه دهیم. استدلال میکنیم که هیجان تعجب و امر تعجبآور، منشاء و محرک ابداکشن است. این قابلیت بسیار کارآمد ذهن بر حسب توانایی برآورد ذهنی احتمال و انتظار شهودی توضیح داده شود. در خاتمه به برخی مغالطات فکری ناشی از استدلال ابداکتیو میپردازیم. | ||
| Keywords | ||
| حیرت; دانش عادیساز; تعجب; استنباط اَبداکتیو; انتظار شهودی; مغالطات اَبداکتیو | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 27 PDF Download: 23 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,437,046 |
| PDF Download | 17,551,647 |