نقش معلمان و شاگردان مدارس جدید در انقلاب مشروطه ایران | ||
| جامعهشناسی تاریخی | ||
| Article 15, Volume 12, Issue 2, 1400, Pages 411-435 PDF (952.42 K) | ||
| Document Type: پژوهشی کیفی | ||
| Author | ||
| محمود محمدی* | ||
| استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان | ||
| Abstract | ||
| چکیده انقلاب مشروطیت یکی از وقایع مهم در تاریخ معاصر ایران است. این انقلاب پیامدهای مهم سیاسی و اجتماعی در جامعۀ ایرانی به همراه داشت. تحلیلگران انقلاب مشروطیت، به نقش روشنفکران، علما و بازاریان پرداخته اند، اما این مقاله به نقش گروه هایی همچون معلمان، شاگردان و فارغالتحصیلان مدرسه های جدید در وقوع انقلاب مشروطیت می پردازد. جمع آوری شواهد به روش اسنادی و تحلیل شواهد به روش تحلیل روایت است. براساس اسناد تاریخی معلمان، شاگردان و فارغالتحصیلان مدارس یکی از نیروهای تأثیرگذار در انقلاب مشروطیت بوده اند. برنامه های درسی، معلمان و شیوۀ آموزشی مدارس، مطالعۀ کتاب ها و روزنامه های انتقادی، نگرش ها، گرایش ها و مهارت هایی در شاگردان مدارس شکل داد که برای تغییر و اصلاح وضع موجودشان حضوری فعالانه در انقلاب مشروطیت داشتند. این مقاله تأیید این مدعاست که آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد. | ||
| Keywords | ||
| مشروطیت; مدارس جدید; آموزش انتقادی; شاگردان و معلمان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 271 PDF Download: 149 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,479,404 |
| PDF Download | 17,565,684 |