گفتمان تربیت جدید و تولد مدرسه در ایرانِ دوره قاجار | ||
| جامعهشناسی تاریخی | ||
| Article 7, Volume 9, Issue 2, 1397, Pages 185-211 PDF (226.86 K) | ||
| Authors | ||
| محمد رضایی* 1; محمود محمدی2 | ||
| 1گروه جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2دکتری جامعه شناسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
| Abstract | ||
| پژوهشها درباره پیدایش مدارس جدید در ایران را میتوان در سه دسته کلی تحلیلهای نوسازی، تحلیلهای دولتگرا و تحلیلهای ضداستعماری تقسیمبندی کرد. به طور کلی سه نقد بر این تحلیلها وارد است: پروژهای دیدن ظهور مدارس جدید در ایران، تقلیلگرایی و سادهسازی. این تحلیلها با نادیده گرفتن جزییات تاریخی و پیچیدگیهایی که در گذشته تاریخی ایرانیان رخ داده است روایتی ساده از ظهور مدارس در ایران ارائه میکنند. در مقابل باید به دنبال آشکارسازی پیچیدگیها و ضرورتهای تاریخی بود که از دل آنها تولد مدرسه جدید ممکن شده است. به نظر ما به رغم اهمیت نقش نیروهای سهگانه پیشگفته در تکوین و گسترش مدرسه در ایران، این رخداد تاریخی را باید در متن گستردهتر تحول گفتمانی حول مفهوم تربیت جدید توضیح داد. ظهور مدرسه بیش از آنکه حاصل نیروی یرونی و سوژهای بنیانگذار باشد، حاصل ضرورتهایی بود که به طور تاریخی سربرآورده بودند، وقایعی که رخ داده بودند و نیروهای جدیدی که شکل گرفته بودند تا تربیت مدرسهای را در ایران ممکن سازند. تربیت دولت، تربیت قشون و فنون و تربیت ملت سه برهه مهم پیدایش این گفتمان هستند که در این مقاله کوشیدیم با جزئیات بیشتری ابعاد آن را با تکیه بر تحلیل همآیندی روشن کنیم. | ||
| Keywords | ||
| تحلیل همآیندی; تربیت دولت; تربیت ملت; آموزش مدرسهای; مدرسههای جدید; قاجار | ||
|
Statistics Article View: 312 PDF Download: 168 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,417 |
| PDF Download | 17,549,925 |